Yvonne Pearson Maria Burobkina

Inga fler kramar

Klibbiga kramar. Hårda kramar. Kvävande kramar. FÖR MÅNGA KRAMAR! Inga fler kramar visar både stora och små hur samtycke fungerar. På ett varmt och ömsint...

120.00 kr

488 i lager

Klibbiga kramar. Hårda kramar. Kvävande kramar. FÖR MÅNGA KRAMAR!

Inga fler kramar visar både stora och små hur samtycke fungerar. På ett varmt och ömsint vis får vi lära oss om kroppslig integritet, och att man själv får bestämma hur, när och om man vill bli kramad.

BTJ som ger boken bra betyg.

”Alla vill krama Theo hela tiden. Ibland tycker han om det men ganska ofta känns det lite jobbigt. […] Till sist skriver han en regellista för kramande: man måste be om lov. […] Inga fler kramar är en kort men insiktsfull bilderbok som lär barnet om rätten till sin egen kropp och dessutom påminner den vuxna medläsaren om vikten av kroppslig integritet.

Yvonne Pearson är socialarbetare, bosatt i USA och har skrivit flera böcker som berör barns rättigheter. Maria Burobkinas illustrationer är både inkluderande och välgjorda och ger textens lärande undertoner en välbehövlig mjukhet. Det är en viktig bilderbok som på ett varsamt sätt uppmanar både barn och vuxna att värdesätta kroppens integritet. Kanske skriver Pearson läsaren något på näsan med sina avslutande ord som (efter berättelsen) riktar sig först till barnet och sedan till vårdnadshavaren, men Inga fler kramar har – kanske på grund av sin övertydlighet – god potential att påminna oss om något oerhört viktigt.”

Lektör Anna Bjurström, BTJ-häfte nr 19, 2023

Författare: Yvonne Pearson
Illustratör: Maria Burobkina
ISBN: 9789176349991

Provläsning: Inga fler kramar

36

Vikt 0.182 kg

4 recensioner av Inga fler kramar

1. Malin

Så jag läste precid Inga fler kramar och wow, den här boken är verkligen super. Den är lätt att förstå och kommer med en gäng användbara tips för både barn och vuxna.

Författaren pratar om saker som att sätta gränser och respektera folks personliga utrymme på ett sätt som inte låter som en tråkig lektion, utan mer som att verkligen höra ett barns tankar. Jag gillar att boken ger konkreta exempel på bemötande, så du kan verkligen använda det du lär dig i vardagen.

Det bästa är att den inte bara ger tips till vuxna om hur man stöttar barnens gränser, utan också hur barn kan uttrycka sig själva på ett schysst sätt.

Så om du är förälder eller jobbar med barn, se till att ta en titt på den här boken.

2. Ann Fagerberg Embretsen

Inga fler kramar En bok om samtycke är en ny bilderbok. Enkel handling där vi får följa Theo under en dag där han får både kramar som han vill ha som pappas kramar som är varma och doftar rostat bröd och klippiga, hårda kramar som Theo inte alls vill ha. Till slut får Theo nog och skriver en lista ”Reglör för kramar” som han sätter upp på kylskåpet. Längst bak i boken finns en sida för barn om samtycke och tips på hur man kan säga nej till kroppskontakt man inte vill ha och hur man kan göra istället för att exempelvis kramas. Det finns också några sidor för den vuxna läsaren med tips på hur vi lär barnen kroppslig integritet och hur vi kan stötta barn om vi ser att de är obekväma i en situation.
    Jag gillar illustrationerna som tydligt visar vilka kramar Theo gillar och inte och bilder som förmedlar rätten att säga stopp min kropp. Söta illustrationer. En bok som på ett lätt sätt förmedlar vad kroppslig integritet handlar om och öppnar upp för samtal om det. Skriven av Yvonne Pearson och illustrerad av Maria Burobkina. Ursprungligen publicerad i USA. Översatt av Annie Strand.

3. @karinaskerinforfattare

Jag har läst Inga fler kramar med text av Yvonne Pearson och illustrationer av Maria Burobkina 2023. Inga fler kramar handlar om samtycke där huvudkaraktären Theo blir kramad av mormor, pappa, grannen, kompisen och andra han träffar på. En del kramar känns bra, men många känns inte bra. Theo vill bestämma själv när han vill bli kramad och skriver en lista med regler för kramar som han sätter upp på kylskåpet. Inga fler kramar är en tänkvärd bok om samtycke som jag vill rekommendera till föräldrar samt pedagoger i förskolan. Boken har lite text på varje uppslag vilket jag uppskattar för att så många barn som möjligt i förskoleåldern ska ta till sig det viktiga budskapet. Illustrationerna är charmiga, fartfyllda och speglar Theos olika känslor på ett tydligt sätt. I slutet av boken finns en påminnelse till alla barn om att de själva bestämmer över sin kropp. Det finns även en text till vårdnadshavare om hur vi kan hjälpa barn att lära sig om kroppsintegritet. Bokens ursprungliga titel är Too many hugs och gavs ut i USA 2022 av Bushel and Peck books, Annie Strand har översatt boken till svenska. Inga fler kramar är en viktig bok som får följa med mig till förskolan!

4. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: ”Stopp, min kropp”, säger sexåringen som lyssnar på hela boken. Den andra smyger runt och kikar ibland in på illustrationerna och lägger till att man faktiskt inte får kramas med någon som inte vill. De tycker att det är bra att Theo till slut vågar sätta stopp och att det är okej att säga nej, och att vilja ibland och ibland inte. För man måste faktiskt få bestämma själv. De uppskattar de tydliga och färgglada illustrationerna.

Mamman tycker: Vi har alltid försökt lära barnen att de bestämmer själva över kramar, pussar och andra ömhetsbetygelser och att det inte är något som någon kan kräva av dem men inte heller något de kan kräva av någon annan. Därför är det så kul att läsa en sådan här bok där de får se att man får säga nej och att det inte blir ifrågasatt.

Texten är på en bra nivå för målgruppens ålder och illustrationerna är färgglada och förstärker berättelsen på ett bra sätt. Det är lätt att se hur Theo reagerar över alla kramar och närhetskrav som regnar över honom. Annie Strands översättning till svenska är bra och fungerar smärtfritt.

BTJ som ger boken bra betyg.

Författare: Yvonne Pearson
Illustratör: Maria Burobkina