Sara Galli

Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar

Sara Galli Annie Sjöwall

Det är ingen ordning i farmors huvud.  Hennes minnen verkar ha slagit kullerbyttor. Allt är en enda röra. Hon tror att farfar är en dam. Hon går till affären utan byxor. Hon vet inte hur hon ska laga pannkakor längre.  Pappa säger att farmor fått en sjukdom som gör att ­hon glömmer det mesta och att hennes minnen försvinner.  Då bestämmer sig Ebbe för att hjälpa farmor komma ihåg och börjar samla hennes minnen i en låda. Kommer alla få plats? Vad händer när alla hennes minnen är borta. Finns farmor kvar ändå?

771 i lager

Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar skildrar tankar och känslor som ett barn kan uppleva när någon de känner blir dement. Detta är Sara Gallis tredje barnbok där hon skriver om svåra ämnen ur ett barns perspektiv.

Författare: Sara Galli
Illustratör: Annie Sjöwall

Författare: Sara Galli
Illustratör: Annie Sjöwall
ISBN: 9789180920704

Provläsning: Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar

32

Vikt 0.204 kg

8 recensioner av Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar

1. Anna-Lena Höglund

En varm berättelse – det bästa verktyget att göra det obegripliga lite mer begripligt för ett barn! Allt paketerat i en briljant kombination av ett rikt målande språk och bilder som genom sin karaktär och färgsättning försätter läsaren i känslor.

Anna-Lena Höglund, förskolelärare, språk-, läs- och språkutvecklare

2. Annika Stenvall

Boken är väldigt fin och berättar på ett mycket bra sätt hur det är när någon blir och är dement. Jag tror att boken passar lika bra för vuxna som barn.

Annika Stenvall, präst

3. Simone Reiche Nordström

Som skolsköterska vet jag vikten av att ett barn är öppen kring känslor så att de kan bli hela individer som vuxna. Den här boken väcker viktiga frågor kring åldrande och hjärnans sjukdomar och belyser på ett helt unikt och mellanmänskligt sätt livet i sin helhet; glädje, lycka, sorg och besvikelse. Kan vi lära våra barn att livet är att hantera både med- och motgångar utan att försköna eller bortförklara sanningen så kan vi bidra till att barnen blir rustade för att tackla livets utmaningar och (bi)behålla psykisk hälsa. Jag är övertygad om att boken kommer göra nytta genom att bidra till viktiga samtal mellan barn och vuxna och samtidigt öka förståelsen för demenssjukdom.

Simone Reiche Nordström, Distriktssköterska/Skolsköterska

4. Evelina Forsberg

En mycket fin och berörande bok om en farmor som blir dement. Bra beskrivande historia i ett barns perspektiv som gör det lättare i allt det jobbiga ämnet för både barn och vuxna.

5. Otto

Ännu en gång har denna fantastiska författaren fångat ett perspektiv som många kan känna igen sig i, som behövs skrivas samt pratas mer om.

När ens nära blir dementa, kan inte säga nog hur viktigt det är samt inte ett ämne som många författare kan framföra så bra.

En bok som verkligen passar alla åldrar, helt fantastisk! Samt även helt underbara bilder att kolla på! Bara ++++

6. H.S

Så välskriven och viktig bok. Rekommenderar starkt.

7. Books.togrow

Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar handlar om den fina relationen mellan en farmor och hennes barnbarn. Vi får lära känna Ebbe som har många fina minnen med sin farmor. Men vad händer när farmors minnen trillar ut?

Detta är en fin bok som skildrar ur ett barns perspektiv hur det är att ha en närstående, i det här fallet en farmor, som får demens. Boken är skriven ur ett barns perspektiv och ger läsaren en djupare förståelse för de utmaningar som uppstår i samband med sjukdomen. Författaren lyckas på ett respektfullt sätt skildra farmors förvirring och frustration när hennes minnen försvinner samt hur det påverkar hennes vardag men även hennes närstående. Vi får följa Ebbes tankar och känslor kring situationer som hans farmor hamnar i, som att hon glömmer att stänga av spisen, på så sätt blir läsaren indragen i farmors värld och får en inblick i hennes kamp.

Ebbe försöker att hjälpa farmor, genom att samla hennes minnen i en låda vilket ger läsaren en känsla av hopp och kärlek i den svåra situationen.

Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar är en berörande och tankeväckande bok som inte lämnar någon oberörd.

8. Ann Fagerberg Embretsen

Farmors minnen trillar ut men ändå finns hon kvar är en bilderbok om demens ur ett barns perspektiv. När en älskad människa förändras och inte längre kommer ihåg saker, behandlar en som en främling så kan det vara både skrämmande och ledsamt för ett barn. Ebbes farmor blir snurrigare och snurrigare, pratar om konstiga saker, ställer samma frågor om och om igen och på kvällarna är det som värst då vill farmor åka till sina föräldrar fast de varit döda i många år. Ebbe undrar om farmor finns kvar när alla hennes minnen är borta? Han bestämmer sig för att hjälpa farmor genom att skriva lappar med minnen av alla saker de gjort tillsammans. Det är en klok och fin bok om relationen till en äldre älskad människa och hur den förändras när minnena försvinner. Men som Ebbe tänker: Om Ebbe fanns när han var bebis även om han inte kommer ihåg, finns farmor kvar fast hennes minnen är borta. En bilderbok full av kärlek, värme och klokskap som kan fungera bra för att prata med barn om hur det kan bli när man är gammal. Jag tycker om illustrationerna som visar Ebbes känslor och porträtterar hans farmor med värme både de mysiga stunderna med henne och det virriga.

Författare: Sara Galli
Illustratör: Annie Sjöwall

Författare: Sara Galli