ISBN: 9789180921947

Provläsning: Världens blygaste igelkott

32

Vikt 0.208 kg

2 recensioner av Världens blygaste igelkott

1. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: Sexåringarna är väldigt överens om att Ina är den sötaste igelkotten i världshistorien och de tycker det är så synd om henne att hon är så blyg. Men i alla fall en av tjejerna känner igen sig och vet hur jobbigt det är att prata inför folk och hur jobbigt det är att vara nervös så hon tycker ändå att Ina är väldigt modig som försöker. Och båda blir väldigt glada när de inser att Ina inte behöver tycka att det är jobbigt i sin ensamhet. De är väldigt förtjusta i både berättelsen och illustrationerna och vill läsa den flera gånger, säger de.

Mamman tycker: Jag tror att väldigt många kan känna igen sig när det kommer till att vara blyga och att tycka att det är jobbigt att prata inför andra. Och att dessutom behöva göra det när man är helt ny i en situation, är ännu värre. Det där med igenkänning och inkludering i böcker är så viktigt och här finns det plats för dem som tycker att det är jobbigt att ta plats. Inte bara blyga Ina, utan de som även förstår henne och har egna anledningar och saker de tycker är jobbiga. Cahndani Karniks fina berättelse om att börja en ny klass, inkludering, ensamhet, vänskap och att ändå våga med lite hjälp, illustreras på ett bra sätt av Hanna Petersson.

2. Ann Fagerberg Embretsen

Världens blygaste igelkott är en bilderbok på rim om att vara blyg och tystlåten. Det är inte lätt att börja i en ny klass när man är blyg men med rätt stöd så kan det gå väldigt bra. Den tar också upp när man försätts i en situation man inte alls vill vara i, som att läsa högt inför hela klassen. En bok om att våga försöka i små steg och med rätt stöd. Jag brukar tjata om ett budskap jag tycker är så viktigt ”Vi skapar varandras vardag” och det tycker jag boken tar upp på ett bra sätt. Både vuxna och barn kan vara med och bygga någons självförtroende men också rasera det så vad väljer vi? En bok med fint budskap och söta illustrationer som lyckas förmedla Inas olika känslor.

Författare: Chandani Karnik
Illustratör: Hanna Petersson

Författare: Chandani Karnik