ISBN: 9789176348338

Provläsning: En liten bok om mycket tänder!

32

Vikt 0.228 kg

6 recensioner av En liten bok om mycket tänder!

1. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Varje gång en ny bok i serien ”En liten bok om mycket” kommer hem, är det den första boken femåringarna vill läsa och de vill läsa den på en gång! Och minst en gång, oftast fler, och dessutom kommer också alla de andra böckerna i serien fram och ska läsas direkt efteråt. Den här gången är det mycket tänder, och det kanske inte är femåringarnas favorit eftersom det inte är något så putslustigt som kroppsvätskor men de tycker att det är jättespännande att lära sig om tänder.

Sjuåringen tycker: Sjuåringen tycker också om den här serien, men brukar nöja sig med att lyssna en av gångerna. Så även den här gången, men han tyckte att det var riktigt spännande att höra om speciellt hajarnas tänder, eftersom hajar är lite läskiga.

Mamman tycker: Det roligaste för mig den här serien, är att barnen lär sig saker samtidigt som de har väldigt roligt. Nu är barnens favoriter absolut de som handlar om kiss och bajs, men det har också banat vägen för att de ska vara så förtjusta i att lära sig nya saker om djur. Det finns mycket för dem att diskutera i den här boken, och att jämföra med våra egna tänder. Ibland känns det som att man skulle behöva en extra bok med svaren på möjliga frågor som barnen ställer, men det är ju bara en fördel.

Lotta Myrefelts illustrationer passar väldigt bra till den här typen av bok, för även om de ofta är väldigt humoristiska visar de tydligt på hur djuret ser ut. Anna Hanssons texter är lagom långa och informativa för målgruppens ålder.

2. Ann Fagerberg Embretsen

Här hemma har vi alltid haft Anna Hansson som en av våra favoriter när det kommer till roliga faktaböcker i bilderboksformat. En liten bok om mycket tänder! är en bok i en serie där varje bok börjar med ”En liten bok om mycket…” Anna Hansson står för texten och Lotta Myrefelt för illustrationerna. Roliga, söta illustrationer och korta textstycken på varje uppslag. Lösa tänder är något jag har svårt för så tur att mina ungar inte tappar lika många tänder som vissa hajar. 30 000 tänder skulle bli mycket pengar från tandfen och många stunder av äckel för mamman… Rekommenderar denna bok och ja de flesta av Anna Hanssons böcker. Grymt imponerad också av Annas produktivitet. Hon har skrivit långt över 100 böcker på inte allt för många år.

3. Marie Eggimann

En perfekt bok för en liten vetgirig kille eller tjej och kanske en intresserad förälder.
    För inte visste jag allt som stod i boken, nej, långt ifrån. Eller visste du att en haj tappar 30 000 tänder under sin livstid. Det kanske är en perfekt bok att läsa innan tandborstning.

4. @karinaskerinforfattare

Visste du att snäckor kan ha upp till 25 000 tänder, att blåvalar inte har några tänder och att gnagarnas tänder växer hela livet? Det visste inte jag, men lärde mig när jag läste En liten bok om mycket tänder! som är skriven av Anna Hansson och illustrerad av Lotta Myrefelt. I boken som är utgiven av Idus förlag finns spännande fakta om tänder som är skrivna på ett lätt sätt och passar ålderskategorin 3–6 år. Illustrationerna är charmiga i härliga färger och passar fint ihop med texten. Boktips till barn som gillar djur och fakta!

5. Li Nolin

Ännu en fantastisk faktabok för barnen! Fina, färgglada och roliga illustrationer. Enkla och välskrivna fakta som både barn och vuxna kan ta del av. Passar för 3-6 år skulle jag säga. Men även jag lärde mig lite nytt. Fin bok och jag tipsar också om de andra böcker i serien en liten bok om mycket…

6. Lararehansdotter

📕 Min erfarenhet är att elever fascineras av spännande fakta om djur. Faktaböcker om djur kan innehålla många olika fakta om varje djur och det jag särskilt uppskattar med denna bok är att den fokuserar på ett fakta. Boken presenterar olika djur och presenterar djurens tänder. Låter det knasigt? Det är genialt! För eleverna vet vad det ska handla om och det är en röd tråd genom boken. Det är riktigt spännande fakta, tex är Narvslens långa horn egentligen en tand. Visste du att delfiner har många små tänder med ändå aldrig tuggar maten? Min högläsning avbröts gärna av elevernas egna anekdoter om vad de vet om djur och vilka djur de sett. Kan inte annat än varmt rekommendera boken för barn och elever i åldern 2- 9 år. 📕

Författare: Anna Hansson
Illustratör: Lotta Myrefelt
ISBN: 9789176348338