Vet du vilket djur som har tre ögonlock och dubbla rader med ögonfransar? Vilket djur som har större ögon än hjärna? Och vilket djur som...

730 i lager

Vet du vilket djur som har tre ögonlock och dubbla rader med ögonfransar? Vilket djur som har större ögon än hjärna? Och vilket djur som slickar rent sina ögon med tungan?

Det, och mycket mer, får du veta i den här boken!

Detta är åttonde boken i Anna Hansson och Lotta Myrefelts omtyckta faktaserie ”En liten bok om mycket …”

BTJ ger boken ett bra betyg.

”[…] Illustrationerna är färgrika och Myrefelt lyckas få även de kanske mer otäcka djuren att se gulliga ut. Det märks att Anna Hansson är en rutinerad författare. Språket känns väl anpassat för målgruppen, och skriven med humor. Fakta som lyfts är inte för avancerad och passar vetgiriga barn mellan 3-6 år.”

Lektör Christine Lundgren, BTJ-häftet nr 7, 2024.

Författare: Anna Hansson
Illustratör: Lotta Myrefelt
ISBN: 9789180922005

Provläsning: En liten bok om mycket ögon!

32

Vikt 0.226 kg

2 recensioner av En liten bok om mycket ögon!

1. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: Sexåringarna är verkligen förtjusta i den här serien och blir glad så fort de ser en ny bok. Generellt tycker de väldigt mycket om allt som de har hört av Anna Hansson och tycker bra om Lotta Myrefelts illustrationer också. Här är det fakta och de gillar när de får stila lite med sådant de visste innan vi började läsa. Dessutom är ju fakta om djur väldigt roligt att kunna. Ögon har inte riktigt samma wow- eller äckelfaktor som sådant som kiss, bajs eller blod, men det är ändå häftigt att höra lite fakta om olika djur. Och de tycker att Lotta Myrefelts illustrationer är väldigt bra, när vi googlar på hur vissa av djuren (som fyrögonfisken och spökdjuret) ser ut på riktigt. Plus att de får ha lite roligt åt att mamman inte gillar spindlar.

Mamman tycker: Den här serien är en väldigt bra faktaserie för 3–6-åringar. Jag tycker att Anna Hansson lyckas samla bra information på få ord och att Lotta Myrefelts illustrationer ger en extra kick till det hela genom att vara färgglada, humoristiska, tydligt illustrerade i hennes karaktäristiska stil men ändå naturtrogna. Vi gillar att det är fokus på fakta om en särskild sak i varje bok, men att det finns många böcker att välja mellan. Det här är den åttonde, och även om det inte är riktigt lika mycket wow-faktor för barnen som det är med kiss, bajs och blod, är det kul för dem att lyssna på faktan och lära sig saker. Så fort den här kom hem ville de börja läsa den och de andra återkommer vi också ofta till. Den kommer att få ett långt hylliv här hemma.

2. Ann Fagerberg Embretsen

Anna Hansson har skrivit många roliga böcker om djur och här är senaste i serien En liten bok om mycket… En faktaserie för 3-6 år.
    Vissa spindlar har åtta ögon, andra två, stjärnmullvadar och maskar har inte några ögon alls, kameleonter kan röra sina ögon var för sig och se åt alla håll samtidigt. Roliga fakta och roliga, söta illustrationer av Lotta Myrefelt. Vi har läst alla böcker i serien och roligast är så klart de om bajs, kiss och pruttar. Det tycker även mamman 40+

BTJ ger boken ett bra betyg.

Författare: Anna Hansson
Illustratör: Lotta Myrefelt