När mammas tankar ändrade färg

Sara Galli

När mammas tankar ändrade färg

Max är fundersam. Det är något som blivit annorlunda med hans mamma. Hon är trött, rösten är ledsen och kojan får vara kvar i vardagsrummet...

199.00 kr

Beställningsvara med längre leveranstid.

Max är fundersam. Det är något som blivit annorlunda med hans mamma. Hon är trött, rösten är ledsen och kojan får vara kvar i vardagsrummet i flera veckor. Pappa säger att mamma är sjuk men Max kan inte se något som är fel.

Med en annorlunda mamma vill Max inte att kompisarna ska följa med hem. Vad skulle de säga om de såg att hans mamma sov mitt på dagen? Eller hörde den ledsna rösten?

I samtal med skolans sjuksköterska får Max förståelse för att det är mammas tankar som blivit mörka och som gör att hon inte mår bra.

När mammas tankar ändrade färg skildrar ur barnets perspektiv hur det kan vara när en förälder är deprimerad. Det är den andra boken av Sara Galli och Mats Molid i deras barnboksserie om barn i svåra livssituationer. Den första boken Får hundar korvar i himlen? tilldelades Statens Kulturråds Litteraturstöd.

”Det är glädjande att Sara Galli tagit sig an detta svåra område med en bok som rakt på sak men ändå med varm känslighet beskriver depression ur ett barns perspektiv. Det är en fin och nyanserad bok med ett värdefullt innehåll. Jag tror den kommer att göra stor nytta. Boken rekommenderas därför varmt.” Jan Beskow,  Professor, läkare, suicidforskare

Författare: Sara Galli
ISBN: 9789175772622

Hårdinbunden med 32 sidor

Provläsning: När mammas tankar ändrade färg

Print On Demand. Boken trycks först när du beställer den vilket kan ge längre leveranstid.

Vikt 0.29 kg

7 recensioner av När mammas tankar ändrade färg

1. Simone Reiche Nordström

Som egenföretagare inom området hjärnan, som sjuksköterska och författare vill jag rekommendera boken varmt. Mörka tankar, sorg och smärta är lika självklart i det vi kallar ”livet” liksom glädje, lust, och välmående. Psykisk ohälsa är vår moderna tids nya folksjukdom. Depression är mycket vanligt förekommande idag, och som Sara Galli benämner det så träffande och bildligt vackert – det är tankarna som drabbas och ändrar färg – tankarna blir sjuka. Hon skriver på ett finkänsligt, lättförståeligt och framförallt icke-värderande samt respektfullt sätt.
    Vem som helst kan drabbas, när som helst. Forskning visar även en oroande trend att barn drabbas mer än någonsin tidigare. Men boken kan du skapa ett oskyldigt och varsamt sätt att våga prata om detta för många mycket svåra ämnet – psykisk ohälsa. Vi ALLA borde införa psykisk värnplikt för vårt eget välmående. Denna bok är ett sätt att börja prata om det. Inte bara hemma, även på jobbet, inom barnomsorgen och vården.

2. Lektör Annika Malm

Recension i BTJ-häftet nr 20, 2015. Författare och illustratör har tidigare samarbetat i Får hundar korvar i himlen (2014). Texten är rakt på sak, respektfull och inkännande. Utan att linda in något i förvillande ord blir det till slut mycket logiskt att Max exploderar. Illustrationerna gestaltar på ett fint och personligt sätt familjens orosfyllda och ångestladdade tillvaro. En dovt gråblå färgskala med detaljer som hotfullt spetsar till sig och liksom kränger till hela rummet går på slutet över i ett varmt gult ljus. Och läsaren kan andas ut tillsammans med Max. Fint!

3. Citat Ludmila Rosengren

Den är helt underbar. Så rak och tydlig. Orädd. Samtidigt så mjukt och respektfullt skriven. En elegant balans mellan svårt och normalt. Din bok är en milstolpe för att vi ska öppna upp för svåra samtal med våra barn.

4. Citat Joanna Björkvist

Det är rörande att få berättelsen ur ett barns perspektiv och är helt säkert nyttig för att hjälpa barn att sätta ord på sina tankar och känslor och få dem att känna att de inte är ensamma om att ha en förälder som drabbats av depression. Jag tycker att det är så pedagogiskt att säga att tankarna ändrar färg. När mammas tankar ändrade färg känns väldigt mycket 2015 och jag är helt säker på att den både behövs och gör nytta.

5. Lektör Annika Malm

6. Karin

Depression är något de flesta av oss drabbas av på ett eller annat sätt. Depression är svårt att förklara och svårt att förstå. Därför är det bra med en sån här bok. Ämnet är tungt men tas upp på ett fint sätt som ger oss förståelse för hela familjen. En bok för de äldsta i förskolan samt hela låg- och mellanstadiet tycker jag! En viktig bok som jag rekommenderar även att vuxna läser som jobbar med barn.

7. Kristina

Den bästa barnboken om depression som jag någonsin läst.

Författare: Sara Galli