Fuck mobbning!

Fuck mobbning!

Fuck mobbning! är en bok som är skriven av de som vet hur det känns. De som minns sin barndom som en mörk tid. Flera...

169.00 kr

Beställningsvara med längre leveranstid.

Fuck mobbning! är en bok som är skriven av de som vet hur det känns. De som minns sin barndom som en mörk tid. Flera av de utsatta finns inte kvar idag. De orkade inte utan tog sina liv. Det är också för dem boken är tillägnad. Läs breven som aldrig blev skrivna tidigare till dem som mobbade. När du vänder på boken får du läsa breven som aldrig skrevs från mobbarna till dem som mobbades.

Varje år blir 60 000 barn och unga i Sverige mobbade. Bortvalda. Trakasserade. Misshandlade. Varje år går ett par barn i varje klass till skolan med långsamma steg och en klump i magen. Kommer någon att kalla mig öknamn idag? Kasta bort min mössa? Döpa mig i toalettstolen? Kommer de att slå mig? Eller kommer jag ”bara” att vara osynlig?

När man växer upp blir man ofta klokare. Känslor och samvete hinner ikapp. Det finns också många mobbare som i vuxen ålder plågas av vetskapen om vad de gjort mot ett annat barn. En del kontaktar sina offer och ber om förlåtelse. Andra försöker förtränga och gå vidare. I den här får också mobbarna chansen att berätta. Hur var det för dem? Hur tänkte de? Hur kände de? Varför blev det som det blev?

Förord av Morgan Alling.
10% av vinsten går till BRIS, Barnens rätt i samhället.

ISBN: 9789175774329

Boken är inbunden med hårda pärmar och har 136 sidor.

Provläsning: Fuck mobbning!

Print on demand. Boken trycks när du beställer den vilket ger längre leveranstid.

4 recensioner av Fuck mobbning!

1. BTJ

"[…] Förordet har skrivits av Morgan Alling som själv blev mobbad som barn och som gjort flera tv-serier där han arbetat mot mobbning i skolor och på arbetsplatser. Boken är tillägnad mobboffren, varav flera tog sitt liv på grund av mobbningen. Man tror att över 60.000 barn och ungdomar mobbas i Sverige varje år, skolan spelar en avgörande roll i detta. Lärare och andra vuxna måste bli mer uppmärksamma och avslöja och hindra mobbning tidigare. Varje brev i boken beskriver en tragedi och det här är en angelägen högläsningsbok för mellan- och högstadiet; att läsa ett anonymt brev från ett mobboffer eller en mobbare och sedan diskutera hur man kan förbättra situationen i sin egen skola. Men kanske inte en bok att sträckläsa ensam, då tankar och frågor kan uppstå. Breven är oftast korta och lättlästa, en skrämmande bild av många barns och ungdomars verklighet målas upp." Publiceras i BTJ-häftet nr 19, 2017. Lektör Marianne Ericson

2. Villa Frejas bokblogg

Jag är så glad för den här viktiga boken, samtidigt som den gör ont att läsa. Det här är en viktig högläsningsbok för mellan- och högstadiet. Innehållet är ett utmärkt diskussionsunderlag. Det är en bok som ska vara synlig på alla bibliotek och finnas på alla skolor. Det är min åsikt.
    "Fuck mobbning" är skriven av de som vet hur det känns, av de som blev mobbade. Här får vi läsa de brev som aldrig blev skrivna då – de som riktas till mobbarna. Vänd sedan på boken och läs breven som mobbarna skrev till dem som mobbades.
    Morgan Alling står för förordet. Han blev själv mobbad i skolan. Precis som jag också blev. Utanförskapet, blickarna och viskningarna var hemska. Men skulden och den sociala fobin (och svårigheterna i sociala sammanhang nu som vuxen) är något som dröjer sig kvar till följd av mobbningen. Jag skäms. Fortfarande. Även om jag nu vågar säga det rakt ut. Jag blev mobbad.

3. Bokdjungeln

Man blir så otroligt ledsen av att läsa de berättelser som handlar om hur det känns att bli mobbad. INGEN ska behöva utstå det! Man blir så besviken på vuxenvärlden, att ingen gjort något! Men man blir också rörd över att veta att de finns de som mobbat som ångrar sig. Att de förstått hur mycket de skadat en människa och vilka ärr de som blivit mobbade bär med sig för resten av livet. Vi måste få stopp på detta! Tyvärr förekommer det inte bara i skolor utan även i vuxenvärlden. Man undrar ju hur svårt det kan vara att behandla andra med respekt?! Men läs denna bok och ta till er vilken smärta man åsamkar en annan människa. Även bra att läsa tillsammans med barn och diskutera kring.

4. Kristina

En viktig och välskriven bok!

Förord av Morgan Alling.