Dexter Olsson Adventures : En hemlig värld

Michael Wiander

En hemlig värld (fd Morfars hemlighet) är den första boken i Michael Wianders Jules Verne-inspirerade och tokroliga jorden-runt-äventyr. 12 delar är planerade. Allt är frid och fröjd...

199.00 kr

110 i lager

En hemlig värld (fd Morfars hemlighet) är den första boken i Michael Wianders Jules Verne-inspirerade och tokroliga jorden-runt-äventyr. 12 delar är planerade.

Allt är frid och fröjd i Stockholm när Dexter parkerar sin cykel utanför morfars hus. Han ser fram emot att få äta bullar och lyssna på morfars spännande äventyrsberättelser, men denna dag ska för alltid förändra hans liv. När morfar berättar att han är en hemlig agent blir Dexter en del av Motståndsrörelsens kamp mot Evan Kostroff, en ondskefull man som vill förinta mänskligheten och skapa en ny rymdvärld. Det blir ett rafflande äventyr med dubbelliv, uppfinningar och flygande farkoster. Så börjar Dexter Olssons långa jorden-runt-resa och kamp för rättvisan tillsammans med talande djur och karaktärsstarka vänner. Under Dexters spännande och fartfyllda resa bjuds läsaren på många goda skratt och lär sig intressant fakta om jorden, rymden och de stora världshaven.

MICHAEL WIANDER (1974) är en av landets mest lästa barnboksförfattare samt en frekvent anlitad och uppskattad föreläsare.

I en tid då barn läser allt mindre slukar läsmotståndare mellan 8-15 år de tegelstenstjocka böckerna om Dexter med hull och hår. 2000 läsarrecensioner och ett snittbetyg på 4,1/5 talar för sig självt. Kanske fångas de unga läsarna av böckernas snabba action, humor och filosofi samt att böckerna varken innehåller skräck eller våld. Såväl föräldrar, lärare och barn hör av sig nästan dagligen och vittnar om hur Dexter-böckerna påverkar läsningen och lärandet positivt. Barn som aldrig förut läste är nu läsambassadörer och vissa har till och med startat bokklubbar i sina klasser.

Pressmaterial omslagsbild: 9789176345559
Michael Wiander

Författare: Michael Wiander
ISBN: 9789176345559

Hårda pärmar med 538 sidor

Provläsning: Dexter Olsson: En hemlig värld
Passar åldern: 9–12 år

Vikt 0.756 kg

3 recensioner av Dexter Olsson Adventures : En hemlig värld

1. Rebecka Nyman _enbokiveckan_

Det är otroligt kul och spännande att få kliva in i denna värld. Väldigt mycket information, speciellt till en början, vilket behövs för att läsaren ska kunna hänga med. Detta gör att det tar lite tid innan jag känner att äventyret börjar på riktigt. Det finns många karaktärer som driver handlingen framåt, men jag upplever det enkelt att ha koll på alla. Dels för att det finns en sammanfattning i början, dels på grund av de flesta karaktärernas olika särdrag. Jag gillar hur de olika karaktärerna befinner sig utspridda inom ett spann av humor. Berättelsen ger därmed upphov till en hel del skratt vilket väger upp den allvarliga sidan. Dessutom lyckas Michael Wiander lära läsaren mängder av saker genom att på ett fiffigt sätt låta Dexter upprepa sådant han har lärt sig tidigare eller genom att Wiander till exempel låter morfar förklara. Något jag gillar och som ger berättelsen ett uppfriskande motstånd utöver de ”vanliga” hinder som finns är att det finns en slags subtil kritik mot till exempel föräldrars prioritering gällande karriär och familj. Detta sker ofta genom ett barns ögon då Dexter lyfter funderingar och känslor kring detta. Boken ger en bra ingång till denna värld och jag hänger gärna med på det fortsatta äventyret som tar med läsaren jorden runt.

2. Linn Johansson, linnjbookis

Rᴇᴄᴇɴsɪᴏɴ ᪥

✒️ En Hemlig värld | 👤 Michael Wander | 📚 Del 1 i serien Dexter Olsson Adventures | 🌍 Idus Förlag | 📙 Inbunden | 536 sidor | 🗒️ 2022

〰️ 〰️ 〰️ 〰️ 〰️ 〰️ 〰️ 〰️ 〰️

🌿 Dexter älskar sin morfar som är allt möjligt såsom upptäckresare, forskare, uppfinnare, lagar god mat och en superhjälte. Lite som Batman. Strax efter Dexter får reda på detta blir han sparkad in i ett livsäventyr.

🌿 Tillsammans med Dexter får läsaren lära sig lite om allting! Väldigt pedagogisk i sitt framförande. Nästan allt förklaras och det är både bra och betungande. Tungt för man lär sig något hela tiden.
    Dessutom blir man konstant överraskad vid varje kapitel.
    Det växlas stundvis mellan dåtid och nutid, med viss balans.

Med ett brett persongalleri och skiftande perspektiver samt scener. Får läsaren ett helhetsperspektiv, från Dexter till Thomas till Kostroff med mera.

🌿 Karaktärerna är realtiska, livliga, igenkännande och underbara. De har humor, sina egenheter och karaktärsdrag. Ack kan de flesta karaktärerna vara upprepande och utvecklingen hos Dexter går i snigelfart.
    På framsidan finns det en underbar karaktärsförteckning men som kanske borde ha placerats längst bak i boken för att minska spoilers.

🌿 Stundvis handlar boken mer om Dexters morfar, vilket gör mig tveksam till vem som är huvudkaraktären. Vad hade hänt om Dexter aldrig hade fått veta något?

🌿 Sammantaget är det en humoristisk och lärorik bok med många teman och karaktärer. Det är vänskap, familj, kärlek, frihet och mod. Och massor med skolämnen, mat och schack. En pedagogisk bladvändare med bra själsanda.
    Boken känns mer passande för högläsning då flertal dialoger stavas som de uttalas. Det är även en ingång för läsare som vill lära sig och förstå världens komplexitet. Utmärkt som studiematerial. Man blir bra hungrig på mat, läsning och kunskap. 4/5 🌟

Rekommenderat för de som gillar Roald Dahls böcker, Star Wars, Spy Kids och The Queen Gambit.

3. Marias bokhylla

Åttaåringen tycker: Det här är den längsta bok åttaåringen någonsin har lyssnat på här hemma, och trots att det tog en himla massa månader för oss att läsa den pga att han är ett väldigt socialt barn med många aktiviteter, var han överlycklig när vi väl läste. Han älskar att få vara med och läsa, att få titta vad kapitlen heter och mycket av humorn som fokuserade på kiss- och bajsaspekten eller andra kroppsfunktioner, var helt i hans smak. Trots att det ibland kunde gå veckor mellan kapitlen, hade han stenkoll på vad som redan hade hänt och vem som var vad. Och hade han inte det, då kunde vi gå tillbaka till det illustrerade personregistret som han gillade skarpt. Han tyckte om illustrationerna när de kom, men saknade dem inte heller när de inte fanns. Åttaåringen är superpepp på att fortsätta med nästa bok, och det säger ganska mycket när det handlar om böcker som är längre än 500 sidor styck.

Mamman tycker: Jag hade hört om Dexter Olsson innan jag fick det här läsexemplaret och eftersom det här är en uppdaterad nyutgåva förstår jag varför. Dessutom är det inte svårt att förstå varför det här är en populär serie. Det är spänning, det är humor, det är värme och det är vänskap. Genom läsningen får barnet (och den vuxna) lära sig små faktoider om olika länder eller om andra saker och det finns också en hel del att reflektera över. Som varför vuxna ibland tror att de förstår så mycket bättre bara för att de är just vuxna. Men jag tycker väldigt mycket om sättet att lära ut fakta genom att antingen låta Dexter upprepa sådant han lärt sig, eller att morfar får förklara. Jag gillar att allt inte är svart eller vitt och att även de som verkar vara goda kan göra fel.

Till viss del är äventyret i boken slut i och med den här boken, och ett nytt kan ta vid i nästa, men det är också klart och tydligt att det här bara är första boken i en serie och att hela historien fortsätter i nästa del.

Bokens 538 sidor är uppdelade i 59 kapitel och för oss var det lagom att ta ungefär ett kapitel per läsning. Åttaåringen tyckte att det var så mysigt att ha något som bara han och jag höll på med och för varje nytt kapitel kunde vi räkna ner hur många det var kvar och han läste alltid kapitelrubriken först. Många av dem så humoristiska att han skrattade högt. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta med del två.

Michael Wiander

Författare: Michael Wiander
ISBN: 9789176345559