Albin Granberg

Ted på trean

Albin Granberg

Ted på trean

Svante är sex år och bor med pappa på tvåan. Svante älskar massor av saker: sin katt, att baka kanelbullar och att titta på människor. Men mest av allt, älskar Svante Ted. Ted på trean. Ted på trean är en bok om den första kärleken och om att våga prata fastän orden inte räcker till.

466 i lager

Svante är sex år och bor med pappa på tvåan. Svante älskar massor av saker: sin katt, att baka kanelbullar och att titta på människor.

Men mest av allt, älskar Svante Ted. Ted på trean.

Ted på trean är en bok om den första kärleken och om att våga prata fastän orden inte räcker till.

Författare och illustratör: Albin Granberg

Författare: Albin Granberg
Illustratör: Albin Granberg
ISBN: 9789180920667

Provläsning: Ted på trean

40

Vikt 0.211 kg

2 recensioner av Ted på trean

1. Jenny Kvick-Sandberg, BTJ

Ted på trean är en finstämd berättelse om den första kärleken och att finna modet till att våga närma sig sin förälskelse. Boken skildrar också en varm relation mellan ett barn och dennes pappa. Läsaren får se glimtar från en vardag med en närvarande vuxen som tar sig tid till att besvara sitt barns funderingar. Albin Granberg tecknar uttrycksfulla karaktärer och den murriga färgskalan bidrar till den gemytliga stämningen i boken. […] En kärleksfull bilderbok att läsa tillsammans!
    Lektör Jenny Kvick-Sandberg, BTJ-häfte 3:2024

2. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: Sexåringarna byter kärleksobjekt varje dag och är väldigt öppna och tydliga med det, så jag tror att det faktiskt var lite nyttigt för dem att få höra om hur den här nervösa första kärleken kan kännas ur någon annans perspektiv. De förstår nervositeten kring något nytt, och de tycker att det är väldigt bra att Svantes pappa berättar så fint om hur det kan kännas att vara kär, om hur olika kärlek ser ut och om det där med att vara nervös.

Mamman tycker: Den första kärleken är nog något som många av oss kommer ihåg, så att få läsa om det ur sexårige Svantes perspektiv är en liten tripp längs minnenas allé. Jag tycker att Albin Granberg har fångat det så fint, det där med hur det känns att vara kär i någon och att inte riktigt veta hur man ska hantera det. För hur ska man veta, när man aldrig har varit kär förut?

Något annat jag tycker om är att det pratas om att älska på olika sätt och att kärlek också kan vara på många sätt. Att det inte bara behöver vara att man vill vara ett par som är kärlek. Och att den nervösa bubbliga känslan man kan få i magen, är något som många andra också får. Älskar hur förstående och pedagogisk Svantes pappa är. Ingen diskussion om vem man älskar, bara att man gör det. Det är lagom mycket text till varje illustration och skulle man ta bort texten skulle berättelsen ändå vara tydlig. Det tycker jag är fint och fungerar väldigt bra till målgruppens ålder (3–6-åringar).

Författare: Albin Granberg
Illustratör: Albin Granberg
ISBN: 9789180920667