Gunilla Vigert

Malte, fladdermuspojken

Gunilla Vigert Mani Honarvar

Malte, fladdermuspojken

Varje dag när Malte kommer hem från skolan klättrar han upp i den stora eken på kyrkogården. Därifrån kan han se hela byn. Det finns...

Varje dag när Malte kommer hem från skolan klättrar han upp i den stora eken på kyrkogården. Därifrån kan han se hela byn. Det finns inte så många barn i Maltes by, men väldigt många djur. En dag hittar han en fladdermusunge under sin ek. Den har ramlat ner från kyrktornet. När Malte räddar fladdermusungen öppnas en helt ny värld för honom. Vem är den där kyrkvaktmästaren Algot? Och hur ska de få stopp på Herrman Wrång som tycker att fladdermöss är ohyra och vill få bort dem från byn?

Malte, fladdermuspojken är en berättelse om samhörighet, empati och om att skapa förutsättningar för djur och människor att leva bredvid varandra i harmoni.

Boken är faktagranskad av BatLife Sweden.

Författare: Gunilla Vigert
Illustratör: Mani Honarvar
ISBN: 9789180921107

Provläsning: Malte, fladdermuspojken
Passar åldern: 6-9

69

Vikt 0.24 kg

3 recensioner av Malte, fladdermuspojken

1. Else Rudolfsson

En bok som skildrar vänskap. Hur problem löses genom samtal. Härliga moderna bilder. En meningsfull, varm och rolig bok som jag verkligen rekommenderar.

2. Malin

För det första, riktigt coola illustrationer! 👌🏻 vi uppskattade verkligen den här boken och vi lärde oss mycket mer om fladdermöss. De känns faktiskt inte så läbbiga efter att ha läst den här boken. De är ju ganska söta….eller?

Gillar dynamiken mellan Algot och Malte och hur de får de att funka för djuren och människorna.

Åttaåringen tyckte det var riktigt smarta idéer i boken och skulle gärna klä ut sig till fladdermus vid nästa halloween.

3. Marias bokhylla

När Malte har slutat skolan för dagen klättrar han upp i den stora eken på kyrkogården för då kan han se hela byn. En dag hittar han en fladdermusunge under eken och får veta att den har trillat ner från kyrktornet och att Herman Wrång vill få bort fladdermössen från byn för att han tycker att de är ohyra. Men hur ska Malte kunna rädda dem? Vilken tur att det finns andra som också vill att djuren ska få vara ifred.

Malte, fladdermuspojken är en kapitelbok för 6–9-åringar där bokens 69 sidor är uppdelade på 11 kapitel. Textstorleken är relativt liten, så för att läsa på egen hand krävs läsvana men jag kan absolut tänka mig att den här boken passar väldigt bra som högläsningsbok. Absolut att den skulle fungera som bok när det kommer till naturkunskap och att få lära sig om människans påverkan på djurs habitat och att det faktiskt inte bara är djurens levnadsstandarder på andra sidan världen som ändrats av oss, utan även sådant som är nära. För när fasadbelysningen åker upp, försvinner fladdermössens möjlighet att flyga ut och hämta mat och om inte Malte och kyrkvaktmästaren Algot kan hjälpa dem, kommer de att behöva flytta, eller värre : dö.

Språket är på en bra nivå för målgruppens ålder och något jag gillar väldigt mycket är att Malte får ha det här superintresset och att boken visar att vi faktiskt kan uppnå förändring med ganska små medel bara vi vill. Den visar också på att barn är kapabla och att vänskap inte alltid behöver ha en ålder. Och att det faktiskt, med lite övertalningsförmåga och tålamod, går att lära gamla hundar att sitta.

Mani Honarvars moderna illustrationer förgyller Gunilla Vigerts berättelse på ett bra sätt och det är väldigt svårt att tänka sig fladdermöss som något läskigt efter att ha läst boken och sett de söta illustrationerna.

Författare: Gunilla Vigert
Illustratör: Mani Honarvar
ISBN: 9789180921107