Annie Hagvall Einarsrud

Kan man laga armen med en skruv?

Annie Hagvall Einarsrud Hanna Ingvarsson

Kan man laga armen med en skruv?

Henric snurrar runt i luften, högt, högt upp. Han ser marken och himlen och marken och himlen och sedan … AJ! Henric skadar sig och...

691 i lager

Henric snurrar runt i luften, högt, högt upp. Han ser marken och himlen och marken och himlen och sedan … AJ! Henric skadar sig och får åka till det stora sjukhuset. Det är både läskigt och spännande med allt det okända. Doktorn tar kort inuti armen med en röntgenmaskin och Henric får ett magiskt plåster. Eftersom armen har gått av inuti måste den lagas av en kirurg. På sjukhuset finns det hundra olika hus och hemliga tunnlar och gångar under marken. Ungefär som i en saga!

Kan man laga armen med en skruv? är en bok för nyfikna barn med frågor om hur arbetet på ett sjukhus kan gå till och vad som händer om man bryter armen. I boken presenteras sjuksköterskorna och kirurgens olika arbetsuppgifter. Läsaren får följa händelseförloppet utifrån ett barns ögon. Boken är illustrerad av Hanna Ingvarsson.

Författare: Annie Hagvall Einarsrud
Illustratör: Hanna Ingvarsson
ISBN: 9789176348758

Provläsning: Kan man laga armen med en skruv?
Passar åldern: 6-9

32

Vikt 0.192 kg

2 recensioner av Kan man laga armen med en skruv?

1. @barnbokstips_ihvuvudetpamalin

Kan man laga armen med en skruv? är en bok för nyfikna barn med frågor om hur arbetet på ett sjukhus kan gå till och vad som händer om man bryter armen. I boken presenteras sjuksköterskorna och kirurgens olika arbetsuppgifter. Läsaren får följa händelseförloppet utifrån ett barns ögon.

En bok jag varmt kan rekommendera för alla nyfikna barn, men även de barn som känner oro inför exempelvis läkarbesök. Författaren har verkligen lyckats få till en fin, pedagogisk bok.

2. Marias bokhylla

Femåringarna tycker:Spännande ändå att bryta armen och få vara på sjukhus, men det måste göra så ont! Så de vill nog faktiskt inte prova utan är helnöjda med att bara lyssna om det istället. De tycker att Henric (bästa namnet, för det heter pappa också! Nästan exakt likadant) är modig som vågar låta alla på sjukhuset göra massa grejer och tycker att gipset verkar häftigt. Det är mycket text på varje uppslag men det går bra för dem att lyssna, även om de är lite under målgruppens ålder.

Åttaåringen tycker: Vår egen Evil Knievel berättar mest om alla skador han har haft genom åren, men tycker att det är konstigt att Henric lyckas bryta armen när han själv ramlar mest hela tiden utan att ha gjort det en enda gång! Men, han har ju faktiskt fått en pinne i ögat och det kanske inte Henric har gjort? (Konstigaste bokdiskussionen mamman tror att hon har haft.) Han tycker att det är spännande att läsa om en annan som får röntga och se skelettet och är nog ändå lite avundsjuk på gipset i slutändan. Och så är han lite stolt eftersom han faktiskt också har provat ett bedövningsplåster och vet att det fungerar.

Mamman tycker: När jag var liten tyckte jag mycket om Laga mig, sa Pulvret av Inger och Lasse Sandberg, där man får följa med Pulvret på sjukhus. Lite samma känsla, men uppdaterad för dagens teknik och läge, får jag av Kan man laga armen med en skruv? och jag tycker att Annie Hagvall Einarsrud har skrivit en lättillgänglig berättelse för barn i lågstadieåldern. Hanna Ingvarssons illustrationer passar fint till och jag tycker om att det är så detaljerat och tydligt, ända ner till bedövningsplåstret. En bok som ger upphov till många diskussionsämnen, både om erfarenheter och möjliga rädslor. Att vi inte heller vet riktigt var Henric ramlar ifrån, förutom en möjlig hint i slutet, gör att fantasin kan spinna många varv och barnen kan dra sina egna slutsatser.

Författare: Annie Hagvall Einarsrud
Illustratör: Hanna Ingvarsson
ISBN: 9789176348758