Michaela Dias-Hayes Michaela Dias-Hayes

Färgerna och jag!

Alla färger är speciella, precis som du! Färgerna och jag! är en härlig bok om vad som händer när man blandar olika färger. Jag fick...

139.00 kr

Slut i lager

Alla färger är speciella, precis som du!

Färgerna och jag! är en härlig bok om vad som händer när man blandar olika färger. Jag fick orange, grönt och lila med hjälp av gult, rött och blått. Och när jag blandade alla tre blev det brunt. Magiskt!

”Mycket bra!” tycker BTJ!

”Lustfyllt blandas färglära med saker som barnet upptäcker i sin omedelbara närhet. Boken får en extra dimension när barnet tillsammans med sin mormor upptäcker färgen brun som kopplas till barnets egen hudfärg. ’Brun är min färg och passar mig perfekt’ utropar barnet stolt. […] Färgerna och jag är en fin bok om färger med en viktigt budskap om allas lika värde. Perfekt bok för förskolor som vill arbeta med färg på ett roligt sätt ur ett barnperspektiv.” Lektör Jenny Kvick-Sandberg, BTJ-häfte 12:2022.

Den ursprungliga versionen Colour and me! gavs ut i Storbritannien 2022 av Owlet Press Ltd.
Författare: Michaela Dias-Hayes

Pressmaterial omslagsbild: 9789176344422

Författare: Michaela Dias-Hayes
Illustratör: Michaela Dias-Hayes
ISBN: 9789176344422

Hårda pärmar med 32 sidor

Provläsning: Färgerna och jag!
Passar åldern: 3–6 år

Vikt 0.23 kg

4 recensioner av Färgerna och jag!

1. Madeleine (Bokdjungeln)

Jag gillar grundtanken med denna bok. Alla är fina, vilken färg en än har på kroppen. Men tyvärr måste jag säga att den inte faller mig i smaken. Den börjar med att fråga vad en får om färgerna gult,rött och blått blandas. På sidan efter berättas det om vilken färg det blir om rött och gult blandas. Så mot sista sidorna kommer svaret på vad en får om en blandar ihop de tre färgerna. Jag är alltså emot bokens upplägg helt enkelt. Men bilderna är fina och grundtanken är som sagt god.

2. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Regnbågar och färger är något av femåringarnas allra bästa favoritsaker just nu, så den här boken passar dem väldigt bra. De får vara smarta och tala om vilka färger som blir om man blandar två olika och så kan de berätta om saker med rätt färg efteråt, precis som flickan i boken. De är jätteimponerade av hennes fina regnbåge i slutet.

Mamman tycker: Det här är en pedagogisk bok om färglära, men också att det finns bra saker med alla färger. Kanske är det vindruvor att dela med mormor, eller en älskad sköldpadda. Jag tycker om bokens upplägg, att det är vilka färger som blandas på ena sidan, vilken färg det blir på nästa och så följer det ett uppslag med saker som hon tycker om i den nya färgen. Illustrationerna är jättefina och passar fint med berättelsen. Det är inte särskilt mycket text på varje uppslag och därför fungerar den här boken väldigt bra för i stort sett alla barn i förskoleåldern som har ro i kroppen att sitta stilla en stund.

3. @barnbokstips_ihvuvudetpamalin

Bokrecension: Färgerna och jag av Michaela Dias-Hayes

Färgerna och jag är en härlig bok om vad som händer när man blandar olika färger. Alla färger är speciella, precis som du!

Det här är en alldeles underbar barnbok och som förutom beröra färg och skapande även berör allas lika värde och att vi, var och en är speciella.

4. Blackchildsweden

Vad händer när man blandar olika färger?🎨 Låt din nyfikna 3-6 åring gissa och utforska med den här härliga och pedagogiska barnboken om färglära. Med otroligt vackra bilder värda att ramas in och hängas upp, levererar författaren på ett lekfullt sätt ett viktigt budskap att alla färger är speciella, precis som du. Hög igenkänningsfaktor för och en hyllning till olika hudfärger. Bli inspirerade av de olika hårfrisyrerna.

”Mycket bra!” tycker BTJ!

Författare: Michaela Dias-Hayes

Författare: Michaela Dias-Hayes