Ann-Kristin Lundmark

Aldrig mera skola

En röst i mitt huvud sa högt och tydligt: Gå hem. Gör det bara. Du behöver faktiskt inte sitta här. Gå. En dag får Zooey...

189.00 kr

799 i lager

En röst i mitt huvud sa högt och tydligt: Gå hem. Gör det bara. Du behöver faktiskt inte sitta här. Gå.

En dag får Zooey nog. Varför gå i skolan när internet är mycket bättre än alla lärare hon hittills haft?  Men frågorna är många. Vad kommer hända med alla kompisar, som fortsätter träffas om dagarna fastän Zooey inte är där? Hur ska hon göra med matten, och med fotbollen? Kommer hon orka stå på sig, när hon står alldeles ensam?  Mamma, rektorn och kuratorn alla försöker de få henne att ändra sig. Men Zooey är fast besluten om att aldrig återvända.

Aldrig mera skola är en berättelse om att våga gå sin egen väg, men också om att bli osams med sin bästis och hur man faktiskt kan bli kär trots att man är säker på att det aldrig skulle ske.

Författare: Ann-Kristin Lundmark
ISBN: 9789180922067

Provläsning: Aldrig mera skola
Passar åldern: 9-12

232

Vikt 0.395 kg

2 recensioner av Aldrig mera skola

1. Ann Fagerberg Embretsen @barnbokstips

Aldrig mera skola av Ann-Kristin Lundmark handlar om Zooey som en dag bestämmer sig för att gå hem från skolan för att inte gå tillbaka. Det tar ett tag innan de vuxna fattar att hon menar allvar och det görs några taffliga försök att få henne tillbaka. Vad ska man med skolan till när man kan lära sig saker via nätet? Varför stå ut i en stökig miljö där man ändå inte lär sig något? Zoeey trivs bra hemma och tar hjälp av grannen Maggan som lär henne matte i utbyte mot att Zoeey går på promenader med hennes hund.
    Boken rymmer mycket både vänskap och sorgen när en bästis förändras, kärleken till fotbollen och att vara en del i ett lag men ändå välja att sluta, familjerelationer, kärlek både den där första pirriga men också kärleken mellan två äldre som varit ensamma länge, att söka sina rötter, stå upp emot vuxna som kränker och förminskar, självständighet med mera.
    Zoeey går i sexan och jag tror det här är en bok som går hem hos många i mellanstadieåldern men kan funka även i början av högstadiet. Jag gillar boken och gillar framförallt Zooey, hennes morfar och Maggan. Boken är på 232 sidor och som sagt den rymmer mycket och många saker man gärna skulle fundera vidare kring, så en bok jag tänker kan passa att arbeta med i skolan. Exempelvis högläsning och att eleverna sen får fundera kring frågor både i grupp och enskilt.
    Just ämnet skola och att dagens skola tyvärr inte passar alla är något jag skulle kunna skriva så mycket mer om.
    Rekommenderar boken och hoppas den når många läsare!

2. Evelina

En bra bok om Zooey som har bestämt sig för att sluta skolan. Hon är less och vill verkligen inte vara kvar. Internet är roligare. Men hur ska hon då göra med sina kompisar och med fotbollen? Och hur ska det gå med matten? Frågorna är många och det blir svåra beslut att ta då alla försöker få henne att vara kvar i skolan. Och även om det där med att bli osams med sin bästa kompis. Läsvärd bok

Författare: Ann-Kristin Lundmark
ISBN: 9789180922067

Provläsning: Aldrig mera skola