Anna Bogren
Uppdaterad: mars 11, 2025

Barnboken är en fantastisk genre. I den ryms en hel värld av ämnen och uttryck – för en målgrupp som befinner sig i ständig förändring och utveckling. Barn får insikter och hittar möjligheter genom berättelser, vilket är avgörande för deras engagemang och förståelse. Och allt detta sker oftast på väldigt få sidor. Så hur ska man gå tillväga för att skriva en barnbok?

Det första och viktigaste är utan tvekan att leka och ha kul med skrivandet. Men på en mer praktisk nivå skulle jag som redaktör säga att det finns några saker att tänka ett extra varv kring: målgruppen, språket och illustrationerna.

De här tre kategorierna kommer att återkomma under förberedelserna och planeringen av skrivandet, redigeringen av manuset, och om du blir utgiven även i arbetet med marknadsföringen av din bok. Här kommer tips på hur du kan gå tillväga när du skriver en barnbok, och vad du kan tänka på!

Förberedelse och planering

Innan du börjar skriva din barnbok är det alltid en bra idé att strukturera upp idén något. Det behöver inte vara en fulländad mind-map över alla karaktärer och dramaturgin, utan små mentala förberedelser och en planering av målgrupp, språk och illustrationer kommer långt.

Den stora frågan som du kan börja med är: Vad vill du skriva om? Ska boken handla om ett äventyr, vänskap, magi, eller om stora känslor?

När du har en idé om vad du vill skriva om är nästa steg att fundera över vem du vill ska läsa boken.

Målgrupp

Först och främst, bestäm vilken målgrupp du vill rikta dig till. Är det småbarn, förskolebarn eller kanske äldre barn i bokslukaråldern? Att ha en tydlig målgrupp i åtanke hjälper dig att forma både språk och innehåll på ett sätt som passar just dem.

Alla barn har olika läsnivåer och intressen, men att tydliggöra sin målgrupp – och formulera bokens syfte – sätter en fin utgångspunkt i skrivandet. Fastnar du längs vägen kan du både i stort och smått gå tillbaka till målgruppen och syftet, och se hur det du skriver relaterar till läsaren. Exempelvis om du funderar på om ordet ”fusilli” funkar eller om du ska välja ”pasta” i stället.

Svårt att veta vilken ålder du skriver barnbok för? Läs böcker i olika ålderskategorier för att få en uppfattning om hur andra tänkt. Genom att göra lite research och läsa andra barnböcker kan du få en känsla av vad som fungerar och se vilka teman och ämnen som är populära bland barn idag. Kanske är det just äventyr, vänskap eller magi som fångar deras intresse!

Förberedelse – check!

När du har en klar idé om vad du vill skriva om och vem du vill rikta dig till, är det dags att börja skissa på din berättelse. Jag är säker på att du har massor av bra tankar kring hur du kan göra den både intressant och spännande för din målgrupp. Och genom att du har förberett dig och planerat lite i detta skede kan du ha sparat mycket tid och arbete längre fram.

Redigering

När du har skrivit en barnbok är det dags att redigera din text. Börja med att läsa igenom din text noggrant. Finns det något som kan förbättras? Kanske några meningar som kan göras tydligare eller ord som kan bytas ut för att passa bättre?

Språket

När du redigerar boken har du gott om tid att se på hur språket passar målgruppen. Tänker du skriva en bilderbok? Då har du inte många ord på dig, så välj dem med omsorg utan att krångla till det. Lätta ord och rak grammatik. Språket ska inte stå i vägen för berättelsen. Och kanske det viktigaste: ett enkelt språk är inte synonymt med en enkel berättelse. Skriver du en bilderbok kan illustrationerna och texten ta stöd mot varandra, för att skapa en mer djupsinnig och drabbande läsupplevelse.

Feedback

Det är också en bra idé att be andra läsa din text och ge dig feedback. Det kan vara vänner, familj, andra författare eller en redaktör. Deras synpunkter kan ge dig nya perspektiv och hjälpa dig att se saker du kanske har missat.

Var öppen för feedback och villig att göra ändringar i din text. Kom ihåg att målet är att skapa så bra berättelser som möjligt för din målgrupp. Använd feedbacken för att finslipa din text och göra den ännu bättre.

Illustrationerna

Illustrationer för en barnbok kan vara 95 % eller 5 % av innehållet. Hur mycket din barnbok behöver beror på valet av målgrupp och vilket språk du vill använda. Hur de sedan ska se ut kan avgöras av bokens stil och ton. Ska de bidra med värme, spänning eller humor? Det viktigaste här är att du och din illustratör har ett bra samarbete! Då kommer ni kunna bolla vad som ska sägas i text och vad som kan sägas i bild – och skapa en enhetlig och samtidigt nyanserad bok.

Utgivning

Om du funderar på att ge ut din barnbok genom ett förlag kan det vara en bra idé att undersöka olika alternativ. Ett bokförlag som specialiserar sig på att ge ut barnböcker och kan vara ett stöd i både redigering och utgivning.

Du kan välja att ge ut boken själv eller jobba mot att få den utgiven av ett förlag. Oavsett vilket alternativ, är det viktigt att ha en tydlig plan för hur du vill marknadsföra din bok. Så vilken bra grej att du redan har tänkt på målgruppen i allt från ämne till språk och illustrationer!

Marknadsföring

Tänk på hur du kan nå din målgrupp. Vilka kanaler kan du använda för att skapa intresse för din bok? Sociala medier, bokbloggar och författarträffar är bara några exempel på hur du kan marknadsföra din barnbok.

En tydlig marknadsföringsstrategi hjälper dig att nå ut till fler läsare och öka chansen att din bok hittar rätt på marknaden.

Lycka till med att skriva din barnbok!

Har du frågor kring redigering eller utgivning av din barnbok? Tveka inte att kontakta oss på Idus förlag för rådgivning och stöd.

Anna Bogren

Förlagskoordinator, Idus förlag

Om Anna

I sin roll som koordinator jobbar Anna både med redaktionella tjänster och marknad. Som redaktör arbetar hon tillsammans med författaren i bearbetningen av manus, och hennes litteraturvetenskapliga bakgrund kommer även väl till pass i arbetet med pressmeddelanden och projektledning av digitala bokformat.