Joel blir ofta supertaggad. Då har han svårt att hejda sig och ibland blir det fel. Det kan bli bråk med de andra i klassen och med lärare. Joel kan inte hjälpa det, han vill inte bråka, det bara blir så.Hans gympalärare säger att han måste hitta ”sin grej”. Joel funderar på vad det kan vara…
Joel har precis som många andra killar och tjejer, fått en speciell kraft. En superkraft (även kallas adhd). Han måste lära sig att Använda Den och Hantera Den på rätt sätt. Då kan man ha stor nytta av den. Men om den används på fel sätt, då kan det gå illa, det kan till och med bli farligt!
”I berättelsen gestaltar hon på ett utmärkt sätt hur en pojke med denna diagnos kan agera både i klassrum, i olika skolämnen och hur olika lärare och kamrater påverkar honom. […] Boken är lättläst med mycket dialog och en fart i handlingen som gör Joels skoldag spännande för läsaren. Bokens budskap är tydligt, vi är alla olika och ska respekteras för våra olikheter. […] Boken avslutas med bra fakta och förklaringar till vad adhd står för och länkar där man kan hitta ytterligare information. Joel supertaggad är en läsvärd bok som kan ge många tankar och väcka samtal.” Publiceras i BTJ-häftet nr 10, 2017. Lektör Agneta Warheim
Har fått litteraturstöd från Kulturrådet!
’@karinaskerinforfattare –
Jag tycker att boken är väldigt bra och tycker att det är positivt att man fokuserar på Joels förmågor. Att hans superkraft kan vara till nytta om den används på rätt sätt. Det här är en bok som jag tycker passar barn i åldern 7-12 år ungefär, oavsett om man har adhd eller ej. Likaså tycker jag att föräldrar med eller utan barn som har adhd, samt pedagoger i skolan ska läsa den. JOEL – SUPERTAGGAD kan hjälpa till att öka förståelsen för barn med adhd, och även för deras föräldrar som ofta kämpar mer än många kanske kan ana.