Abigail stör i klassrummet. Men när hon får hjälp av en lärare att hitta ett nytt sätt att uttrycka sig på, då förändras allt …
Rose Robbins är författare och illustratör till två bilderböcker som berör autism: Me and My Sister (nominerad till Waterstones Children’s Book Prize) och Talking is Not My Thing!
Den ursprungliga versionen Loud! gavs ut i Storbritannien 2021 av Scallywag Press Ltd.
Mycket bra tycker BTJ!
”Abigail har svårt att sitta stilla och göra sin skrivuppgift. I stället stör hon de andra barnen och blir förvisad till ”Lugna rummet”. Nästa lektion är musik. Abigail vill gärna delta, men hon vet inte hur, de andra eleverna är redan så duktiga. När hon öppnar munnen för ett stort ångestvrål, hör hennes musiklärare vilka röstresurser som Abigail besitter och hon får använda rösten till att sjunga. […] Det är en fin bok av Rose Robbins, som kan skapa stor igenkänning hos många barn. Både om man känner igen sig själv i Abigail, eller har en kompis som påminner om Abigail, finns det flera insikter att få. Grundtanken är att de flesta barn vill delta, men kan behöva hjälp eller möjlighet att vara med på sina egna villkor. Rose Robbins har även skapat illustrationerna som är lika expressiva som Abigail själv.”
Lektör Sarah Utas. BTJ-häfte 3:2024
Lektör Sarah Utas, BTJ –
” … Det är en fin bok av Rose Robbins, som kan skapa stor igenkänning hos många barn. Både om man känner igen sig själv i Abigail, eller har en kompis som påminner om Abigail, finns det flera insikter att få. Grundtanken är att de flesta barn vill delta, men kan behöva hjälp eller möjlighet att vara med på sina egna villkor. Rose Robbins har även skapat illustrationerna som är lika expressiva som Abigail själv.”
Lektör Sarah Utas. BTJ-häfte 3:2024
Jonna Fries, skribent Borås Tidning –
Fartfylld och inkluderande bilderbok om autism
Regler, samspel och frustration i en skildring om svårigheter och lösningar i skolan. Rose Robbins bilderbok är lättillgänglig och rak, tycker Jonna Fries – skribent Borås Tidning
Felicia Lövdahl –
En riktigt bra bok! Dottern på 6 år
Älskade den och kände igen sig väldigt mycket. Boken är spännande och rolig att titta i!
Anna Gustafsson –
Jag tror att flera elever, jag arbetar på lågstadiet, kan känna igen sig i berättelsen. Abigail behöver röra på sig i klassrummet och får gå till lugna rummet. Väl där känns det inte alls bra. Det blir bättre på slutet av musiklektionen! En bok om att känna annorlundahet men även om bemötande. Det är nog bemötandet som talar extra till mig när jag läser boken. Hur klokt kan det vara att gå till ett lugnt rum när hela kroppen vill röra på sig? Hur skulle läraren kunna bemöta eleven så att det lugna rummet inte behövdes där och då? Boken bjuder in till samtal om bland annat hur en person själv vill bli bemött i olika situationer. Har du själv bemött någon på ett sätt som inte blev bra? Hur vill du själv bli bemött?