Tips inför bokningen:
1. Sammanfatta kopplingar till boken
Tänk igenom bokens handling, persongalleri, tema och miljöer. Gör utifrån det en lista på butiker, verksamheter, föreningar och andra aktörer som kan vara relevanta. Tänk utanför boxen!
2. Se över ditt kontaktnät
Kanske känner du någon, eller någon som känner någon, som har en butik, café eller matbutik dit du kan få komma med dina böcker? Lägg till dem på listan.
3. Ta kontakt
Hör av dig personligen inför bokning och erbjud boksignering, helst genom ett besök. Dels är det lättare att sälja in sin bok vid ett fysiskt möte, dels är det värdefullt att skapa personliga relationer.
4. Medverka i lokala event
Sök efter lokala bokmässor, arrangemang och marknader. Det ger tillfällen att sälja men också att skapa nya kontakter och öva på att prata om din bok.
5. Var aktiv online
Var aktiv i sociala medier och författargrupper online, dels för att hitta signeringstillfällen, dels för att hitta författarvänner att samarbeta med.
6. Gör det enkelt
Gör det enkelt för butiken att ta emot dig. Erbjud att ta med dig böcker till och från signeringen samt erbjud kommissionsupplägg. På så vis blir butikens arbetsinsats minimal och den ekonomiska risken noll.
7. Sänk ribban
Sänk ribban för säljförväntningar och berätta att du bara tycker det är kul att träffa kunder. Att bygga relationer och skapa igenkänning för omslaget är lika viktigt som den direkta försäljningen.
Under signeringen:
Här finns det inga rätt eller fel. Prova dig fram och hitta ditt sätt som passar just din bok, platsen och din målgrupp bäst. Här är har några av våra författares bästa tips:
8. Var i rörelse – stå inte bara still, men spring inte heller runt. Pyssla med din omgivning och bland dina böcker, då visar du att det är okej att komma fram.
9. Hälsa på alla som går förbi. Det är när de svarar och du får ögonkontakt som du har chansen att sälja in din bok.
10. Var uthållig
Det är tuff konkurrens. Det är ett långsiktigt arbete att nå ut med sitt varumärke och sin bok. Känns det tungt påminna gärna dig själv om din vision för boken!
”Jag har googlat vilka event som finns, och när jag hittat ett lämpligt event så har jag letat upp kontaktpersonen och mejlat hen.”
”Påminner mig själv om att sätta fokus på upplevelsen och att skapa en positiv och minnesvärd upplevelse för dem som besöker signeringen.”
”Jag har ett litet bord avsides där man kan bläddra ostört i boken.”
”Jag börjar med att fråga barnet vilken typ av böcker de gillar att läsa och anpassar sedan säljsnacket utifrån det. Gillar något helt annat än det jag har att erbjuda så är jag ärlig och säger att min bok nog inte är för dig – men tipsar gärna om en kollegas bok!”
”Känns säljsnack att skryta? Då brukar jag vända på det – typ så här: Det finaste betyg som jag fått och som verkligen gjorde mig varm i hjärtat var en pojke som löste ut boken på tre dagar och direkt frågade sin pappa när kommer tvåan? Då låter det inte som att du ’säljer in’ boken utan bara redogör sakligt för vad andra tycker.”
”Avgörande för framgången gentemot såväl bokhandelspersonal som kunder är att kunna jämföra sin bok med två kända titlar. Den är som en blandning av … (I mitt fall […] är det Jules Verne och Roald Dahl)”
”Signeringen är också ett ypperligt tillfälle att få personalen att tro på boken, så att de vill ta in den i sitt sortiment och rekommendera den till sina kunder.”
”Men det viktigaste tipset är nog att göra något alls. Gör man inget händer inget heller.”