1. Dela glädjen
Bokleverans är väl ändå den bästa leveransen? Spela in ett videoklipp (cirka 10 sekunder) när du öppnar bokpaketet med dina böcker och får hålla och bläddra i din bok för första gången. Be någon filma dig eller filma i ”selfieläge”.
2. Berätta om boken
Spela in ett videoklipp (cirka 10 sekunder) där du berättar något om boken, t.ex. 1–3 meningar om vad det är för bok eller vem som borde läsa den. Tänk på att uppmärksamhetsfönstret är litet, så välj hellre en krok än flera.
3. Visa illustrationerna
Om din bok är en bilderbok, kan du visa och publicera valda uppslag från inlagan. Det kan vara din favoritillustration eller något som du tror väcker nyfikenhet och skapar intresse kring bokens handling.
4. Bjud på processen
Hur har arbetet med boken sett ut? Visa och prata om valda delar. Hur kom du på berättelsen? Vad vill du säga med bilderna? Kanske har du en skrivarkatt eller skrivarhund som alltid håller dig sällskap när du skriver?
5. Inspireras av andra
Kolla runt hur kollegor i branschen marknadsför sina böcker. Finns det inlägg som du kan inspireras av och göra din version av? Se t.ex. hur vi har gjort i vårt flöde med olika boknyhetskoncept i både bild och film.