1. Profilera dig som författare
Om du är debutant kan tanken på att du är författare kännas ovan. Påminn dig om att presentera dig som författare i olika sammanhang. Skaffa en e-postadress som innehåller ditt för- och efternamn och eventuellt ordet författare.
2. Var ute och syns
För att etablera ditt varumärke som författare behöver du synas ofta och mycket. Det innebär att du aktivt behöver medverka och boka in exempelvis författarträffar, medverkan på marknader, mässor och boksigneringar.
3. Gör det enkelt för butiker att ta emot dig
Motivera vilken nytta din boks budskap eller tema kan skapa för butikens kunder och ge gärna konkreta förslag på dagar och tider för författarträff. Erbjud att ha med böcker själv, så innebär det ingen ekonomisk risk för butiken och administration och kostnad kring eventuella returer minimeras.
4. Låt boken jobba för dig
I perioder kan det kännas svårt att hitta tiden till att själv vara ute och synas. I så fall är kommissionsförsäljning ett bra sätt att låta boken jobba för dig genom att synas i olika butiker i ditt närområde.
5. Var aktiv på sociala medier
Bok- och författarvärlden är stor på sociala medier och du har mycket att vinna på att vara aktiv där. Gå med i olika forum och följ författarkollegor och recensenter för inspiration. Kom ihåg att dela recensioner vidare i ditt eget flöde samt tipsa oss på förlaget.