Så väljer du rätt berättarperspektiv
Det finns två primära sätt att beskriva berättarperspektiv: Inifrån eller utifrån. Oavsett vilket du väljer när du skriver, kan ett bokförlag hjälpa dig att förfina ditt manus och göra din berättelse ännu starkare. Här kommer vi att redogöra för båda perspektiven.
Varför berättarperspektivet ofta går obemärkt förbi
När du läser en bok kanske du inte ens reflekterar över berättarperspektivet – och det är helt naturligt. Ett välvalt berättarperspektiv smälter in i berättelsen och låter dig som läsare fokusera på innehållet snarare än formen. Det fungerar som en lins genom vilken du uppfattar bokens värld och karaktärer, utan att du alltid är medveten om det.
Men oavsett om du skriver en bok i tredjeperson (han/hon/hen/det) eller i förstaperson (jag), så är berättarperspektivet avgörande för hur läsaren uppfattar berättelsen. Beroende på vilket berättarperspektiv du använder, kan samma handling upplevas helt olika. Just därför är det viktigt att förstå vad ett berättarperspektiv innebär och hur det påverkar berättelsens ton och känsla.
Olika berättarperspektiv
I ett förstapersonsperspektiv upplever läsaren handlingen genom jagets blick. Här får du som läsare möjlighet att ta del av jagets känslor och inre tankar. Den inre resan speglas i vad som sker i berättelsen, och ofta finns utrymme för fler gestaltningar och känslobaserade uttryck.
I ett berättarperspektiv i tredje person ser vi berättelsen ovanifrån och följer karaktärerna genom en mer distanserad, ibland allvetande, berättarröst. Här byts jaget ut mot pronomen eller namn.
Är något av berättarperspektiven bättre än det andra? Det korta svaret är nej. Men olika berättarperspektiv lämpar sig olika bra beroende på bokens genre, tilltänkt målgrupp och syftet med berättelsen.
Hur du väljer rätt för din bok
Genom ett berättarperspektiv i tredje person finns möjligheten att måla upp världen utifrån, med exempelvis miljöbeskrivningar och flera parallella historier som kan vandra bredvid den primära handlingen.
Trots att tredjepersonsperspektivet ofta är allvetande och ger en överblick, kan det ibland upplevas som mer distanserat. I ett förstapersonsperspektiv däremot, får vi tillgång till världen inifrån – där jaget guidar oss genom sina känslor, upplevelser och tolkningar. Det kan göra det lättare för läsaren att känna igen sig och bli emotionellt engagerad.
När du ska välja mellan olika berättarperspektiv bör du fundera över bokens syfte och målgrupp: Vem ska läsa boken, och vad vill du att läsaren ska känna, förstå eller uppleva? Utifrån detta kan du fatta ett medvetet beslut om vilket berättarperspektiv som passar bäst för just din berättelse.