Titta, hitta och räkna med oss

Carina Jansson

Titta, hitta och räkna med oss

Räkna till tolv med drakar, häxor och loppor. Korvar, grodor och gräshoppor. Här finns krokodiler, kråkor och flygande ballonger. Snögubbar, sniglar och hus som går...

225.00 kr

Beställningsvara med längre leveranstid.

Räkna till tolv med drakar, häxor och loppor. Korvar, grodor och gräshoppor. Här finns krokodiler, kråkor och flygande ballonger. Snögubbar, sniglar och hus som går i kalsonger. Kom och titta, hitta och räkna med oss.

Författare: Carina Jansson
ISBN: 9789175779133

Hårdinbunden med 36 sidor

Provläsning: Titta, hitta och räkna med oss

Vikt 0.23 kg

3 recensioner av Titta, hitta och räkna med oss

1. BTJ

"Boken är indelad i tolv kapitel med ett uppslag per kapitel, där kapitlen anger det aktuella talet som tränas. Varje kapitel har fyra rimmade rader och en avslutande aktiverande fråga till illustrationerna, exempelvis: Vilka tror du kommer i båtarna? Vad tror du att hundarna heter?. Det är mycket fantasieggande och roliga illustrationer där det finns en uppsjö av figurer, djur och saker att upptäcka, räkna och samtala kring. Det finns korvar, häxor, grodor, drakar, kråkor, hundar, hus som går i långkalsonger och mycket annat. Allt är tillåtet i fantasin, även simmande grisar, fjärtande träd och loppor som har sniglar till hästar. Längst bak i boken finns ett register över bokens figurer presenterade i alfabetisk ordning med bild och tillhörande ord. Det är en bok som gjord för gemensam och trevlig läs- och samtalsupplevelse med mycket att upptäcka och skratta åt tillsammans."
    Publiceras i BTJ-häftet nr 3, 2019.
    Lektör Marianne Petrén

2. Från Agnetas ABC

"Den är klurig, befriande knasig och bjuder på både rim och detaljrika bilder som leder till såväl engagemang som fniss hos läsaren. En ny favorit helt enkelt! Jag som är uppvuxen med både Lennart Hellsings texter och Per Åhlins illustrationer fullständigt älskar denna bok! Texten är enkel och snillrik och inspirerar barnen att vara med och läsa själva.Illustrationerna är välgjorda och fyllda med fantasifulla figurer som bara genom att finnas där triggar fantasin att fundera över deras egna små handlingar och upptåg. En bok med syftet att känna igen siffror och räkna antal gömda figurer, men utöver det ger så mycket mer läsupplevelse. Rekommenderas varmt till förskoleåldern."

3. Marias bokhylla

3,5-åringen tycker: Kul att leta efter saker. Är väldigt duktig på att hitta alla olika grejer och förstå. Roligast är drakarna och korvarna som kan gömma sig.

Mamman tycker: En jätterolig bok på rim som både eggar fantasin och sätter läsförståelsen på prov (är inte alla dagar barnen hör om hur som går i långkalsonger). Bilderna passar jättebra och är lekfulla och detaljerade. Varje sida innehåller mycket man kan titta på, hitta och prata om. Också väldigt roligt med en bok som inte slutar direkt vid tio utan går ända upp till tolv. Det är väldigt bra att det också finns en specifik fråga att svara på i slutet av varje siffra, så barnen verkligen måste titta efter och fundera. Jag gillar också att det finns ett register över de olika figurerna i slutet av boken, om man skulle behöva hjälp med hur något ser ut.

Författare: Carina Jansson
ISBN: 9789175779133

Hårdinbunden med 36 sidor