Anders Blentare

Ted Clanth och zombiesmittan

Anders Blentare

Ted Clanth och zombiesmittan

Ted Clanth är inte bara den klantigaste killen som någonsin gått på Reddvikaskolan. Han är även hopplöst förälskad i Naima Sörensen i sin parallellklass. Men efter att ha förnedrat sig i matsalen inför Naima och resten av skolan inser Ted Clanth att han är chanslös. Tills han av en slump upptäcker att det finns ett livsfarligt virus som hotar hela skolan. Och det är inte vilket virus som helst. Allting pekar på att det är en zombiesmitta!

427 i lager

Kanske kan han nu äntligen få bli den hjälte han alltid drömt om att vara och rädda Naima Sörensen från att bli zombiefierad – och därmed vinna hennes kärlek?

Riktigt så enkelt blir det inte …

Hur många har smittats av viruset? Vill Naima ens bli räddad? Och hur stoppar man egentligen en apokalyps?

Ted Clanth och zombiesmittan är ett dråpligt och humoristiskt äventyr om katastroftankar, att våga säga sanningen och v­ikten av att ta sig ur sitt eget huvud ibland.

BTJ ger boken ett bra betyg.
”[…] Anders Blentare har skrivit en humoristisk berättelse om hur det känns att leva med katastrofen väntandes runt varje hörn och hur det är att lämna kvar sitt hjärta i en matsal. […] läsningen lättsam och underhållande. Ted Clanth och zombiesmittan passar läsare i mellanåldern och för tankarna till Maria Frensborgs berättelser om Morris Mohlin.” Lektör Lovisa Blomberg, BTJ-häfte nr 9, 2023

Författare: Anders Blentare
ISBN: 9789176348727

Provläsning: Ted Clanth och zombiesmittan
Passar åldern: 9-12

108

Vikt 0.25 kg

2 recensioner av Ted Clanth och zombiesmittan

1. Marias bokhylla

Ted Clanth är kanske den klantigaste killen på skolan, speciellt efter att han råkat spilla mat över tjejen han är hopplöst förälskad i. Men så upptäcker han att det verkar finnas ett livsfarligt virus som hotar hela skolan, och ju närmare han tittar på de andra eleverna, desto mer säker är han på att det stämmer. Alla beter sig ju som zombies! Nu är det dags för Ted Clanth att istället bli en hjälte.

Det är inte svårt att se att den här boken skulle bli en hit bland alla i bokslukaråldern. Det är humoristiskt, det är pinsamt, det är kärlek och det är zombies? Vad finns det att inte tycka om? Anders Blentare har skrivit en rolig berättelse där det ändå finns underliggande tankar att ta med sig. Här är det katastroftankar, att ljuga lite emellanåt, att våga säga det som faktiskt är sant men också att allt kanske inte alltid är som det ser ut och att det kan vara viktigt att ta sig ut ur sitt eget huvud. Men också att våga be om hjälp.

Ted Clanth är en väldigt rolig huvudperson. Han är inte den populära men när det gäller, är han den hjälte som behövs. Jag tycker om att han är impulsiv och modig fastän han egentligen inte vågar. Jag tycker också om att han har en så bra vän som hjälper honom även om det låter otroligt långsökt. Vaktmästar-Lasse är också en fantastisk karaktär som jag ändå är lite ledsen över att han inte syns mer i boken. Jag tänker lite ”Janitor” i Scrubs när jag läser hans delar.

Språket är bra och fungerar fint för målgruppens ålder. Det som hade kunnat höja läsupplevelsen ännu lite till är några illustrationer här och där.

2. Malin Ottosson

Ja men hej vilken humoristisk bok! Om du är eller har en unge i din närhet som uppskattar ironi och sarkasm kan jag absolut rekommendera den här boken!