Tant Skateboard

Lotta Eriksson Jenny Lindqvist

Tant Skateboard

Ingegerd är inte som andra tanter. Hon kan varken laga mat, baka bullar eller sy. Istället gillar hon att klättra, dyka och resa. Och det...

129.00 kr

330 i lager

Ingegerd är inte som andra tanter. Hon kan varken laga mat, baka bullar eller sy. Istället gillar hon att klättra, dyka och resa. Och det allra roligaste hon vet, det är att åka skateboard. Men med tiden har alla Ingegerds vänner dött och hon har ingen kvar att umgås med. En dag ledsnar hon på ensamheten och ger sig ut på jakt efter nya vänner. Har  hon tur hittar hon någon som gillar att åka skateboard …

Äntligen en nyutgåva av den mycket omtyckta första boken om Tant Skateboard!

”Jag blev överväldigad av denna bok. Den gjorde mig lyrisk och glad … Historien är rolig! Författaren Lotta Eriksson skriver på ett berättande, livligt sätt som gör att högläsningen blir extra rolig att läsa … Jenny Lindqvist heter illustratören och hennes bilder är fyllda med liv. Jag får nästan en känsla av att titta på en film. Bilderna är underbara – skildringen av småstadsmiljön, inredningen i lägenheten med alla dessa detaljer. Här blandas den äldre generationens möbler och prydnader med dagens teknik (ser spelkontroller till tvspel nedslängd i en byrålåda) och en massa andra saker som tyder på en pensionär som gillar idrott och äventyr. Jag blir totalt förälskad i illustrationerna och kan inte se mig mätt på bilderna. Sista bilden är så fin och stämningsfull … Just detta, att boken lämnar mig småleende och med en harmonisk och glad känsla, gör att jag tycker väldigt mycket om Tant Skateboard.” – Barnboksprat

Pressmaterial omslagsbild: Tant skateboard
Lotta Eriksson

Författare: Lotta Eriksson
Illustratör: Jenny Lindqvist
ISBN: 9789189055889

Hårdinbunden med 32 sidor

Provläsning: Tant Skateboard

Vikt 0.23 kg

2 recensioner av Tant Skateboard

1. ’@karinaskerinforfattare

Jag har läst Tant Skateboard som är skriven av Lotta Eriksson och illustrerad av Jenny Lindqvist, boken är utgiven av Idus förlag 2020 (boken blev utgiven första gången 2013). Ingegerd är en gammal tant, så gammal att alla hennes vänner har dött och hon känner sig ensam. Hon tycker inte om att gå på syjunta, gå på sopplunch, spela bingo eller andra tantiga saker där man kan hitta nya vänner. Det finns en sak som Ingegerd tycker om och det är att åka skateboard, så hon ger sig ut på sin skateboard för att hitta en vän. Tant Skateboard är en varm bok full av humor. Ingegerd visar att det är okej att vara sig själv och göra det man själv vill. Tant Skateboard är också en bok om saknad vänskap och jakten på en ny vän. Illustrationerna är charmiga och humoristiska och passar fint ihop med texten. Passar barn i ålderskategorin 3-6 år och även något äldre barn. Boktips!

2. Marias bokhylla

Femåringen tycker: Han älskar tredje boken i serien, Tant Skateboard rockar, och han gillar även den här, men han tycker inte att den är lika fartig och rolig. Det händer liksom inte lika mycket i den här första delen, tycker han.

Mamman tycker: Jag håller med femåringen. Jag gillar Tant Skateboard väldigt mycket som karaktär, men det är inte en lika fartig bok utan man får lära känna Ingegärd på ett annat sätt. Jag tror att vi hade varit mer förtjusta om vi inte läst tredje boken först, men vi gillar fortfarande Tant Skateboard.

Jenny Lindqvists illustrationer är pricken över i:t och ger berättelsen det lilla extra.

Lotta Eriksson

Författare: Lotta Eriksson