Sture Sprakman

Åsa-Caroline Salomonsson

Sture Sprakman

Sture Karlsson jobbar som vaktmästare på skolan där Tyras pappa är musiklärare. Sture är ett musikaliskt geni säger pappa. Tyra och Siri kallar honom för...

159.00 kr

Beställningsvara med längre leveranstid.

Sture Karlsson jobbar som vaktmästare på skolan där Tyras pappa är musiklärare. Sture är ett musikaliskt geni säger pappa. Tyra och Siri kallar honom för Sture Sprakman för när han spelar piano spretar hans hår åt alla håll och han ser nästan ut som ett sprakande tomtebloss.

Men varför beter sig Sture så underligt?
Så fort han är bland människor blir han rädd och springer i väg.

En dag när bästisarna följer med till skolan försvinner Sture under mystiska omständigheter och  Smygklubben Mommi & Folket får ett nytt fall att lösa bland läskiga skolsalar, kritpoliser, råddare och rockisar.

Lärarhandledning: Sture Sprakman

Författare: Åsa-Caroline Salomonsson
ISBN: 9789176340790

Hårdinbunden med 68 sidor

Print On Demand. Boken trycks först när du beställer den vilket kan ge något längre leveranstid.

Vikt 0.20 kg

4 recensioner av Sture Sprakman

1. Citat BTJ-recension

BTJ-häftet nr 10, 2018.
    Lektör Berith Svensson

Kapitelbok /…/ Boken Sture Sprakman är andra delen i serien som heter Mommi & folket /…/ Tyra /…/ och hennes bästa kompis Siri följer med Tyras pappa när hans rockband ska spela i Söderskolans gympasal. När de kommer in i gympasalen sitter skolans vaktmästare Sture Sprakman där och spelar piano, men så fort han får syn på dem så flyr han hals över huvud. Vad konstigt? Han spelar ju jättebra. /… / De får syn på Sture ute på skolgården där två killar verkar gräla på honom och plötsligt springer han iväg igen. Berättelsen tar upp fobier och rädslor som torgskräck på ett begripligt sätt med ett barns perspektiv och språket blir aldrig tungt och svårt. Boken är illustrerad av Patrik Boberg som ger karaktärerna liv /…/ Denna del kan läsas fristående och i slutet förstår man att serien fortsätter.

2. ’@karinaskerinforfattare

[…] "Vi tyckte om boken om Sture Sprakman och vi tycker om att boken handlar mycket om musik som är ett stort intresse i vår familj. Boken är också lite spännande och nästan läskig vid något tillfälle. Jag tycker att det är jättebra att den tar upp olika typer av rädslor och förklarar dem på ett lättförståeligt sätt. Jag tror att många barn känner igen sig i någon av de små och stora rädslor som boken tar upp. Boken passar jättebra som högläsningsbok, men också att läsa själv för dem som har kommit igång att läsa lite mer. Boken har fina och uttrycksfulla illustrationer i svartvitt som passar berättelsen bra. Boktips till barn i 6-9-årsåldern!"

3. Jennies boklista

Rolig, spännande och gripande!

4. Barnboksfamiljen

Denna boken handlar om bästisarna Tyra och Siri samt Tyras mormor Mommi och vi får följa dom i deras vardagsnära men mystiska upptäckter. I boken försvinner vaktmästare Ture (som också är musikalisk begåvas) och gänget börjar ta tag i försvinnandet. Boken passar musikintresserade barn då musiken genomgående vävs in i berättelsen. Boken har många humoristiska inslag, även om A tyckte att det finns roligare böcker. Fint också hur boken representerar även äldre människor samt relationer över generationsgränserna – mer sånt! Den berör även att känna osäkerhet i sociala sammanhang och hur man kan vara rädd på olika sätt. På det sättet kan säkert boken öppna för samtal t.ex om man har ett barn som ofta är rädd och orolig kan säkert boken vara bra för att börja prata och hitta långsiktiga lösningar. Men min A lyssnade iaf igenom den utan problem och tyckte den var helt okej – men barn är olika så just detta betyg får man ta med en nypa salt. Andra barn kan mycket väl gilla den ännu mer.

Lärarhandledning: Sture Sprakman

Författare: Åsa-Caroline Salomonsson
ISBN: 9789176340790