Något är konstigt med Junos pappa. Han orkar inte leka och det glada i honom är borta. Inte ens glass vill han ha. Har han...

139.00 kr

334 i lager

Något är konstigt med Junos pappa. Han orkar inte leka och det glada i honom är borta. Inte ens glass vill han ha. Har han tappat bort sin glädje?

Juno tappar också bort saker ibland. Gosebjörnen var borta jättelänge innan den dök upp bakom soffkuddarna. Försvunna leksaker brukar gömma sig någonstans i Junos rum.

Kommer pappa att hitta sin glädje och bli som vanligt igen?

”Boken skildrar på ett konkret sätt tankar som många barn har när något är på tok i hemmet: kanske har barnet gjort något dumt, kanske blir det bra om barnet är snällare och hjälper till mer? Boken Pappan som tappade bort glädjen är utmärkt för barn, men också för vuxna. Den förtydligar att barn ofta märker mycket mer än vi vuxna tror. Situationerna är vardagliga och språket enkelt och rakt med en handfull ganska korta meningar på varje sida. En viktig sak är att pappa säger att han själv ska göra sig frisk, med hjälp av experter och medicin, och inte accepterar att Juno ska hjälpa honom annat än att leka och äta glass. Författaren Camilla Gunnarsson är psykolog och har skrivit flera böcker för barn och ungdomar med syftet att minska tabun kring psykisk ohälsa. Illustrationerna av Maya Jönsson är välgjorda, en blandning av vardagsnära och fantasieggande som lyfter boken. När pappa är deprimerad är han alldeles grå, medan resten är i färg. Texten kompletteras väl av bilder som delvis bär egna berättelser och innehåller roliga detaljer att upptäcka.” Lektör Mona Örjes, BTJ-häfte 2021:21

Pressmaterial omslagsbild: 9789176342596
Camilla Gunnarsson (Foto: Therese Asplund, Ateljé Linslusen)

Författare: Camilla Gunnarsson
Illustratör: Maya Jönsson
ISBN: 9789176342596

Hårdinbunden med 32 sidor

Provläsning: Pappan som tappade bort glädjen
Passar åldern: 3–6 år

Vikt 0.23 kg

1 recension av Pappan som tappade bort glädjen

1. ’@karinaskerinforfattare

Pappan som tappade bort glädjen är en fin och varm bok om att vara barn till en förälder som är deprimerad. Fokus ligger på de känslor Juno känner när hennes pappa har blivit annorlunda. Hur hon saknar sin busiga och roliga pappa som gör världens godaste pannkakor. Juno funderar också på om det är hennes fel att pappa har blivit konstig. Mot slutet av boken får Juno veta varför pappa har blivit konstig, han berättar att han har varit hos doktorn och fått hjälp. Jag uppskattar att boken slutar hoppfullt och att pappan ler igen. Illustrationerna av Maya Jönsson är fantastiska med söta detaljer och härliga bakgrunder i olika färger och Juno och pappan är fina, charmiga och gulliga. En fin och viktig bok som jag vill rekommendera till barnfamiljer och förskolor!

Författare: Camilla Gunnarsson
Illustratör: Maya Jönsson
ISBN: 9789176342596