ISBN: 9789176348857

Provläsning: Natt på förskolan

32

Vikt 0.226 kg

3 recensioner av Natt på förskolan

1. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Hej och hå, vad den här boken passade femåringarna som handen i handsken. De skrattar högt, ”läser” med i rimmen, pekar på saker de upptäcker och vill hitta allt som är med i rimmen innan vi får vända blad. Allt är så gulligt och de hoppas, hoppas, hoppas att leksakerna på deras förskola också gör samma sak. Det är också jätteroligt att se efter om de får syn på det lilla förskolebarnet, som är där och undersöker, någonstans på uppslaget.

Åttaåringen tycker: Åttaåringen var inte med under första genomläsningen av boken, men lyssnade på den ensam en kväll innan det var dags att sova. Han skrattade högt under flera av rimmen (roligast var så klart pottan) och pekade och hittade saker på sidorna han också. Flera gånger utbrast han: ”Men titta, vilken söt!” och pekade på något han hittat längs vägen. Så även om han kanske är i äldsta laget, var det här en bok som passade honom för en kort och underhållande stunds läsning.

Mamman tycker: Att den här boken skulle passa mina barn, var ganska väntat, eftersom de både tycker om serien om Lugn & Fin av Nina Statheus och illustrationerna Joanna Schmidt gjort till serien om Kim & Hilma. Kanske är det här deras favorit hittills ändå. För här är det rim, och det är ju alltid roligt och så är det en miljö som de känner igen väldigt väl. Det finns otroligt mycket att hitta och peka på, på varje nytt uppslag och massa att diskutera. Sådant de känner igen, sådant de inte har på sin förskola men kanske hemma och så vidare.

Otroligt fantasifulla illustrationer förgyller och förstärker den lika fantasifulla berättelsen. Språket passar bra för genren och rimmen flyter på väldigt bra.

2. Marie Eggimann

Vad händer på förskolan när barnen har gått hem, det får man veta om man läser denna bok. Här kolla grisarna i kökslådorna, En apa jagas av en björn och små troll studsar på hyllan. Det är en oerhört färgrika bok med ljuvliga illustrationer och en pojk vaknar upp med smutsiga sockar. Vad har hänt? Det får man diskutera med sitt barn. Här får man verkligen en mysig läsning med sitt barn.

3. Jennifer

En spännande bok som väcker fantasin, vad händer egentligen på förskolan om natten….? Extra kul med fyndiga texter på rim. Bilder man kan titta på hur många gånger som helst och upptäcka nya tokigheter varje gång !

Författare: Nina Statheus
Illustratör: Joanna Schmidt
ISBN: 9789176348857