Min familj sitter inte i träd

Johan Albertsson Josefine Eriksson

Min familj sitter inte i träd

Ruben har börjat förskoleklass och känner sig stor. Han har fått en läxa. Alla i klassen ska rita varsitt släktträd för att visa hur deras...

120.00 kr

459 i lager

Ruben har börjat förskoleklass och känner sig stor. Han har fått en läxa. Alla i klassen ska rita varsitt släktträd för att visa hur deras familjer ser ut. Men när fröken ritar sitt släktträd på tavlan blir Ruben förvirrad. Hon har en mamma, pappa och en bror. Är frökens släktträd slut där? Ruben har ju både en pappa, en bonuspappa, en mamma och bonusmamma. Och sen alla syskon …

Rubens träd blir jättestort och ser konstigt ut, som en buske! Varför blir det inget träd? Då får Ruben en idé …

Min familj sitter inte i träd är en bok om att alla familjer kan se olika ut och uppmanar barn och vuxna att prata om olika familjekonstellationer tillsammans.

Johan Albertsson har tillsammans med sin blivande fru Josefine Eriksson debuterat med barnboken Min familj sitter inte i träd. Boken är inspirerad av deras eget liv som bonusfamilj och är en kärleksfull berättelse ur ett barns perspektiv. De är bosatta i ett stort gammalt hus i Hedemora med sina fem barn. Johan är biologisk pappa till tre barn och Josefine är biologisk mamma till två barn.

Författare: Johan Albertsson
Illustratör: Josefine Eriksson
ISBN: 9789176349038

Provläsning: Min familj sitter inte i träd

32

Vikt 0.224 kg

10 recensioner av Min familj sitter inte i träd

1. Hanna

Jättefin bok som belyser ämnet bonusfamiljer på fint sätt. Rekommenderas.

2. Marie-Ann

En varm och eftertänksam bok, som påminner oss om att alla familjen är de som finns i vårt hjärta!!

3. Jossan

Väldigt fin bok. Rekommenderas till alla familjer.

4. Sandra

Det är en fin saga om familjen och hur olika dom kan se ut och den är vackert illustrerad.

5. Emma

Jätte fin och välgjord bok som lyfter olika familjekonstellationer. Rekommenderas verkligen! 🙂

6. Sara

En trevlig bok med mycket fina och tydliga illustrationer och med ett budskap som är så viktigt, att familjer ser olika ut.

7. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Femåringarna tycker att det låter konstigt det där med släktträd, men har sett det förut så de känner i alla fall igen fenomenet. De tycker synd om Ruben som inte riktigt kan få till ett träd på det sätt som fröken menar, eftersom hans familj inte alls ser ut på samma sätt. I slutet, när Ruben får visa hur han har gjort läxan istället, blir de väldigt glada.

Åttaåringen tycker: Åttaåringen tycker först att det är lite tråkigt att inte han har fått i läxa att göra ett släktträd, och tycker att det verkar vara en väldigt intressant uppgift. Men sedan tycker han att det måste kännas jättejobbigt för Ruben som inte kan göra det på det sätt som fröken har förklarat eftersom hans familj inte ser likadan ut. Han blir superglad när han ser att det går att lösa saker på flera olika sätt, utan att det för den sakens skull blir fel.

Mamman tycker: Eftersom min egen, och barnens, erfarenhet av hur olika familjekonstellationer kan se ut är begränsade till att se hur andra har det, har det aldrig slagit mig att det här med släktträd inte alltid skulle kunna fungera som namn på att beskriva sin familj. Och det är ju det som är så fantastiskt med böcker, att de kan ge ett perspektiv Det är väldigt rörande att se hur Ruben verkligen försöker att lösa det på frökens sätt och ändå få med allihop som han räknar till sin familj men att han sedan löser det på sitt eget sätt. Det är också fint hur alla vuxna runt Ruben stöttar, försöker hjälpa och förstår, och dessutom erkänner när de inte själva har tänkt på en sak.

Josefine Erikssons illustrationer passar väldigt bra till Johan Albertssons berättelse och alltihop passar utmärkt för målgruppens ålder.

8. Yvonne Karlsson

Varm fin berättelse med vackra illustrationer. Mycket fin bok.

9. @karinaskerinforfattare

Jag har läst Min familj sitter inte i träd med text av Johan Albertsson och illustrationer av Josefine Eriksson, boken är utgiven av Idus förlag 2023. Ruben är sex år och går i förskoleklass, en dag får klassen i uppgift att rita ett släktträd. Fröken visar på tavlan hur hennes släktträd ser ut. När Ruben ska göra sitt släktträd blir det inte alls som frökens. Det blir mer som en buske, med mamma och pappa och syskon, plus bonussyskon och bonusföräldrar. Min familj sitter inte i träd är en tänkvärd bok om att familjer kan se olika ut. Det viktigaste är inte vem som är ens biologiska familj utan dem man har i hjärtat. Illustrationerna är färgglada, mjuka och charmiga med roliga detaljer. Min familj växer inte på träd passar barn mellan fyra och åtta år, och jag rekommenderar den till barnfamiljer, förskolor och skolor.

10. Isabell och Katrin

En väldigt fin bok, både i text och bild. Ett innehåll med viktigt budskap. Alla familjer ser olika ut på sitt sätt. En bok som kommer att läsas många gånger i vårt klassrum.

Författare: Johan Albertsson