Josefin Norlin

Liten och jättestora lådan

Josefin Norlin

Liten och jättestora lådan

Liten har hittat en låda. Lådan är stor. Större än Liten. Jättestor! Hjälp Liten att hitta olika sätt att använda lådan, och lär dig om prepositioner och motsatsord. Kan man sitta i lådan? Eller ha lådan på sig? Kan lådan bli ett bord? Eller kanske en säng?

220 i lager

Liten har hittat en låda. Lådan är stor. Större än Liten. Jättestor!

Hjälp Liten att hitta olika sätt att använda lådan, och lär dig om prepositioner och motsatsord.
Kan man sitta i lådan? Eller ha lådan på sig? Kan lådan bli ett bord? Eller kanske en säng?

Tidigare har vi träffat Liten i Jättestora Liten (2022).

”Vilken fin bok Jättestora Liten är! Josefin Norlin leker med språket och hur stort kan bli litet och hur litet kan bli stort. Hur känslor kan kännas och se ut. Så lite text som innehåller så mycket. Illustrationerna är lekfulla, snygga och charmiga och passar fint ihop med texten! Jag läste boken på förskolan idag och det fanns mycket att prata om. Som t.ex. om man får stå på bordet? Och hur känns det när mammas mun är arg? Boken riktar sig främst till ålderskategorin 0-3 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men den passar även lite äldre barn. Boktips!” – Karin Askerin, författare och pedagog

Briljant, tycker BTJ som ger boken högsta betyg.

”[…] Författaren och illustratören Josefin Norlin har skapat en underbar bok för det mindre barnet, lagom spännande handling och mycket stimulerande för språkutvecklingen. De tecknade bilderna är charmiga och roliga att samtala kring. Det är lagom mycket text för ett litet barn och boken tål att läsas om och om igen. En perfekt bok också för de yngre barnen på förskolan.”

Lektör Maj-Britt Claesson, BTJ-häfte nr 8, 2023

Författare: Josefin Norlin
Illustratör: Josefin Norlin
ISBN: 9789176348802

Provläsning: Liten och jättestora lådan
Passar åldern: 0-3

32

Vikt 0.164 kg

1 recension av Liten och jättestora lådan

1. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Det här är en bok som låter femåringarna verkligen lysa och visa att de kan saker. För de är lite i äldsta laget, men det är ju alltid kul att få vara lite duktig. De tycker att katten är absolut roligast, och längtar efter att få se var den tar vägen men de är också jätteglada eftersom de känner mindre barn som de tror kommer att tycka jättemycket om den här boken. Men katten! Åh vad de blir ledsna när den ser ledsen ut och sedan väldigt glada när den ser glad ut igen. De är också lite avundsjuka på den fantastiska lådan.

Mamman tycker: I Liten och jättestora lådan får de minsta barnen chansen att öva på prepositioner och motsatsord på ett lekfullt sätt. Katter verkar ju generellt tycka om lådor och åtminstone mina barn är också oerhört förtjust i dem, så igenkänningsfaktorn är hög. Det är roligt att se att barnen går direkt in i boken och deltar, hjälper liten (och katten) med vad som finns utanför, inuti, ovanpå och hur man faktiskt ska bete sig. Josefin Norlin har skrivit en väldigt fin, lättläst och lättförståelig berättelse med fantasifulla illustrationer som förstärker precis där det behövs.

Författare: Josefin Norlin
Illustratör: Josefin Norlin
ISBN: 9789176348802