Hur ska bebisen komma ut?

Nora ska snart få ett syskon. En liten bebis har vuxit färdigt i mammas  mage. Nora längtar efter bebisen. Men plötsligt kommer hon att tänka ...

700 i lager

Nora ska snart få ett syskon. En liten bebis har vuxit färdigt i mammas  mage. Nora längtar efter bebisen. Men plötsligt kommer hon att tänka  på en sak. Hur ska bebisen komma ut?

Berättelsen ger en barnvänlig förklaring  till vaginal förlossning. Inga illustrationer  på förlossning förekommer i boken.

”Briljant!” tycker BTJ som ger boken högsta betyg!

”Hur ska bebisen komma ut? är en varm bilderbok skriven av Carin Johansson som tydligt respekterar barns behov av svar. Johansson ger också stort utrymme till Noras egna tankar och funderingar, vilket signalerar att de är viktiga. Boken drivs av Noras frågeställningar kring hur bebisen ska komma ut och den lämnar precis lagom med information för den tilltänkta målgruppen. Illustrationerna av Anna Asker är smakfulla och de förstärker den respekt Noras funderingar bemöts med av de vuxna i hennes närhet. Det förekommer inga bilder på förlossningen utan när föräldrarna är på sjukhuset så får vi följa Noras otåliga väntan på bebisen, så som blivande storasyskon får göra. Det här är en bok som är varm och välbalanserad rakt igenom och den är bekväm att läsa trots att många vuxna blir obekväma när frågor om förlossningar kommer på tal. Och trots att boken svarar på frågan hur bebisen kommer ut så bibehålls en del av spänningen och magin, för det är ju rätt magiskt ändå hur kroppen fungerar!”

Lektör Maria Hagelbäck. BTJ-häfte 10:2023.

Författare: Carin Johansson
Illustratör: Anna Asker
ISBN: 9789176343968

Provläsning: Hur ska bebisen komma ut?

40

Vikt 0.270 kg

7 recensioner av Hur ska bebisen komma ut?

1. Sheila

Rekommenderas varmt till alla med små nyfikna barn. Barnet får ett svar på sin fråga som den förstår utan en massa detaljer. Lagom nivå helt enkelt. Väldigt fina bilder tyckte mina barn, där naturen är en del av hemmet och badkaret är i form av en val. Sen en annan otroligt viktig aspekt. Boken är inkluderande, svarta, vita, unga och gamla. Väldigt fint och att se.

2. Bokdjungeln

Jag tycker att denna bok var väldigt bra då den på ett informativt sätt berättar om hur det går till när en bebis föds. Det är härligt att läsaren får följa med i Noras tankegångar kring vart bebisen ska komma ut. Jag kan tänka mig att många barn går runt med dessa tankar.
    De vuxna i boken blir lite ställda av Noras fråga om vart bebisen kommer ut och det kan jag tänka många vuxna kan känna igen sig i. En vet inte hur mycket information och på vilket sätt en ska berätta hur det går till. Jag tänker att denna bok kan hjälpa till i att förklara just detta så en själv slipper.
    Förutom att boken är informativ och bra så älskar jag även illustrationerna. De har så härliga färger.

3. Evelina

En lättsam och bra bok. Nora som äntligen ska få ett litet syskon börjar fundera på hur bebisen ska komma ut. Hon frågar sina föräldrar som på ett enkelt men ändå lättsamt vis förklarar och beskriver så att Nora ska förstå. Nora tycker dock att det verkar ta lång tid men till slut så är det dags för mamma och pappa att åka in till BB

4. Ann Fagerberg Embretsen

Hur ska bebisen komma ut? är en fin berättelse om Nora som ska få ett syskon och som är väldigt fundersam över hur bebisen ska komma ut. Hon frågar flera vuxna men får liksom inga bra svar så hon börjar fantisera om att det kanske är en fe som kommer med bebisen. Men en tant på bussen säger att det inte stämmer för hon arbetar med att hjälpa bebisar komma ut ur mammors magar. Mer hinner inte Nora få veta innan de ska av bussen. Till slut får i alla fall Nora veta hur bebisar kommer ut. Boken berättar om vaginal förlossning. Färgstarka, illustrationer som jag verkligen tycker om. Noras rum vore en dröm att bo i som barn, djur-och naturtema och sängen som ett tält och i badrummet ett badkar i form av en val. Positivt med en familj med olika hudfärger och positivt att mamman fortfarande har mage kvar när hon kommer hem från sjukhuset med lillasystern.

5. Marie Eggimann

Mamma väntar barn och hennes mage är jättestor och självklart undrar blivande lillasyster Nora hur bebisen ska komma ut .Hon frågar givetvis pappa, mormor och en tant på bussen. Boken är så charmig och illustrationerna är så gulliga och det är en en perfekt bok för blivande småsyskon. Men givetvis kan nyfikna små barn också läsa boken.

6. Marias bokhylla

Femåringarna tycker: Femåringarna tycker väldigt mycket om de färggranna och fantasifulla illustrationerna, men tycker att berättelsen är riktigt intressant och spännande. De har miljoner frågor medan läsningen pågår om när de låg i magen och vad och hur och om och börja om i oändlighet. När Nora tror att bebisen ska komma ut genom kisshålet, är det bland det roligaste som har hänt … någonsin.

Åttaåringen tycker: Åttaåringen tycker att allt som har med kroppen att göra är superintressant just nu, så det här passar honom väldigt bra. Han tycker att det är lite konstigt att de vuxna runt Nora verkar ha svårt att förklara hur bebisar kommer ut, ”för det måste de väl veta, mamma?” och förstår inte alls att det skulle vara något pinsamt i det. Han tycker att det är hysteriskt rolig när Nora tror att bebisen kommer ut genom kisshålet, och skrattar högt i flera minuter. Men han tycker verkligen om berättelsen och om illustrationerna.

Mamman tycker: Hur kommer bebisen ut? är en bok som på barnets nivå pratar om vaginal förlossning, utan att själva förlossningen någonsin avbildas. Istället är det barnets funderingar och gissningar, och omvärldens krångliga förklaringar, som hamnar i fokus. Och när jag ser hur de andra vuxna kämpar, håller jag med åttaåringen om att det egentligen är konstigt att det skulle vara så konstigt att svara på hur det går till, och samtidigt är jag en produkt av min tid och tycker att det är jobbigt. För mina tre akutsnittade barn, som är på det klara med vad som hände när de kom fram, var det här ett väldigt bra sätt att lära sig om andra typer av födslar.

Illustrationerna av Anna Asker är fantasifulla och färgglada, och passar väldigt bra tillsammans med Carin Johanssons berättelse. Här är det naturliga i situationer i fokus och det gestaltas med alla djur- och naturelement i illustrationerna. Det finns också både flera åldrar och hudfärger med på de olika personerna, så det är väldigt inkluderande. Jag tycker om att det är barnets funderingar som är i fokus. En bok som passar både för de barn som ska bli storasyskon men också för andra barn som är nyfikna på bebisar. Och även om den har målgruppen 3–6-åringar, passar den även äldre barn.

7. Li Nolin

Det kan vara svårt för ett yngre syskon att första hur en bebis ska kunna komma ut ur mammas mage men med denna fina och lärorika bok kan barnet få en liten förklaring hur det går till. Illustrationerna som både är fantastisk fina, roliga och en stil som verkligen passar till boken gör det lite extra intressant och roligt att läsa. Texten är välskriven och skriven med glimten i ögat 😊😁

Författare: Carin Johansson
Illustratör: Anna Asker
ISBN: 9789176343968