Glitterstrand och rutig sorg

Nanna van Berlekom Kajsa Hagelin

Glitterstrand och rutig sorg

Det är bara några veckor kvar till sommarlovet när Lo får höra om stranden med vatten som glittrar så där som i Grekland. Det pirrar...

159.00 kr

201 i lager

Det är bara några veckor kvar till sommarlovet när Lo får höra om stranden med vatten som glittrar så där som i Grekland. Det pirrar i hela kroppen när hon tänker på att hon snart kan åka dit varje dag – helst med både mamma och pappa, trots att de inte bor ihop längre. Då ska de äta pannkakor och glass, simma i glittret och kanske, kanske, kanske få hem en kattunge från Majken. Fast innan dess ska Lo sjunga mammas låt på skolavslutningen med sin klass. Men mamma orkar inte göra pannkakor, trots att hon har lovat, inte bada i glittret heller. Och när Lo letar efter mammas ansikte på skolavslutningen så ser hon det inte.

Vad är det som händer med mamma? Kan man både längta och känna besvikelse på samma gång? Och vad kan man göra när alla känslor ligger som en trasslig fläta i huvudet?

Glitterstrand och rutig sorg är en vacker och konstnärlig kapitelbok om att leva med en utbränd förälder.

Pressmaterial omslagsbild: 9789176342244
Nanna van Berlekom

Författare: Nanna van Berlekom
Illustratör: Kajsa Hagelin
ISBN: 9789176342244

Hårdinbunden med 144 sidor

Provläsning: Glitterstrand och rutig sorg
Passar åldern: 6–9 år

Vikt 0.32 kg

2 recensioner av Glitterstrand och rutig sorg

1. Lektör Elisabeth Frank

Glitterstrand och rutig sorg är en ömsint och finstämd historia lågmält berättad av Nanna van Berlekom. De 38 kapitlen vars rubriker i sig utgör små smycken i en i övrigt ytterst välskriven bok är förtjänstfullt illustrerad av konstnären och kreatören Kajsa Hagelin. Att glädje och sorg går hand i hand genom livet kan knappast beskrivas bättre än i denna kärleksfulla debutroman väl lämpad för högläsningen men också som läsa-själv-bok för barn i låg- och mellanstadieåldrarna.

Lektör Elisabeth Frank, BTJ-häfte 15:2021

2. ’@karinaskerinforfattare

[…] "Jag uppskattar allt i den här boken, den snälla storebrorsan som hjälper Lo att uttala orden rätt på engelska i sången hon ska sjunga på avslutningen samtidigt som han kompar henne på piano. Att pappa syr, bakar, köper glitter, flätar flätor och är olyckligt kär i en kille. Att mammas psykiska ohälsa får vara med som en sorglig rand genom boken men också de glada stunderna. Att Lo är arg, ledsen, besviken och glad, att hon ibland uppför sig som hon vet att hon inte borde men ändå inte kan låta bli. Allt detta ihop med språket och illustrationerna gör att det här är en bok som jag hoppas blir nominerad till Augustpriset."

Nanna van Berlekom

Författare: Nanna van Berlekom
Illustratör: Kajsa Hagelin