Ridläger, andar och kaxiga tjejer i spännande debutroman! Vi skulle precis släcka lamporna för att sova då det plötsligt knackade på dörren. Innan någon av...

139.00 kr

216 i lager

Ridläger, andar och kaxiga tjejer i spännande debutroman!

Vi skulle precis släcka lamporna för att sova då det plötsligt knackade på dörren. Innan någon av oss ens hunnit ropa Kom in stod Tanja mitt i rummet.

Det blir ingen riktig sommar här på Björkenäs om vi inte gör anden i glaset. Ni är väl med?

För att inte göra bästa kompisen besviken åker Marika med på ridlägret. Ingen ska få veta att hon är rädd för hästar och att hon är osäker på det mesta i livet. Nu måste hon visa de andra tjejerna att hon inte är en fegis.

Men snart börjar det hända otäcka saker. Tanja kommer på nattliga besök och tvingar dem till skräckfyllda ritualer.

När Marika får veta att hennes bror skadats i en allvarlig bilolycka är hon övertygad om att hon har retat andarna. Rädslan för att han ska dö leder Marika till nya insikter. Plötsligt finns det värre saker än att bli kallad för fegis. Är allting hennes fel?

Pressmaterial omslagsbild: 9789176344064
Ulrika Goude Westby

Författare: Ulrika Goude Westby
ISBN: 9789176344064

Hårda pärmar med 232 sidor

Provläsning: Glas-sommar
Passar åldern: 9–12 år

Vikt 0.38 kg

3 recensioner av Glas-sommar

1. @karinaskerinforfattare

Jag har läst Glas-sommar av Ulrika Goude Westby, boken är utgiven av Idus förlag 2022. Marika ska åka på ridläger tillsammans med bästisen Martina. Marika är rädd för hästar och vill egentligen inte åka men ställer upp för sin bästis. När de väl är på lägret och Marika får veta att hon ska få rida och ta hand om den gulliga ponnyn Prinsen hela veckan så känns det bra. Första natten kommer Tanja till deras rum för att göra Anden i glaset. Marika viskar en fråga i glaset som hon ångrar resten av veckan … Glas-sommar är en spännande historia som utspelar sig på ett ridläger. Genom boken får vi uppleva livet med hästarna och annat roligt som kan hända på ett läger, men även rädsla, oro och vikten av att våga säga ifrån. Språket är lätt att läsa och jag drogs in i handlingen på en gång och hade svårt att lägga ifrån mig boken. Jag tycker att författaren har varit duktigt på att få in den lite kusliga känslan i historien som tillsammans med glädje och oro ger en bra balans. Jag hade älskat att läsa den här boken när jag var i den tilltänkta ålderskategorin som är 9–12 år. Boktips!

2. Marias bokhylla

Marika ska på ridläger över sommaren, fastän hon kanske egentligen inte alls är särskilt sugen på det för hon är lite rädd för hästar. Men när bästa kompisen har fixat platser och fått okej från även Marikas föräldrar, ja då blir det så. Och det börjar bra. Allt känns okej tills lägerledarens dotter kommer in på rummet Marika delar med några andra tjejer och vill att de ska köra Anden i glaset. När hon eggas till det ställer Marika en fråga hon egentligen inte vill, och när hennes bror skadas i en allvarlig bilolycka blir hon orolig för att allting är hennes fel eftersom hon har retat andarna. Sommaren blir inte alls som hon tänkt sig.

Det här är en bok som passar den som är intresserad av hästar, men även andra. Hästarna finns där men de tar inte över. Istället handlar boken om mer om vänskap, om att växa som person och om gemenskap. Men också om obehag, om rädsla och om vikten att stå upp för sig själv och säga ifrån.

Boken riktar sig till bokslukaråldern (9–12-åringar) och jag hade själv tyckt väldigt mycket om att läsa den när jag var i den åldern. Blandningen av det lite ockulta, hästarna och obehaget hade passat mig som handen i handsken. Språket är bra och passar åldersgruppen. Textstorleken är lite större och bokens 232 sidor är uppdelade på 19 kapitel.

3. Evelina Forsberg

Marika som egentligen inte tycker om hästar vill inte göra sin kompis Martina besviken och följer ändå med på ridlägret. Ett ridläger där ingenting blir som det var tänkt. Otäcka saker händer och när Marikas brorsa Carl blir allvarligt skadad tror Marika att han ska dö och att det är hennes fel. Jag som alltid varit hästtjej och ridit hela mitt liv nästan hade gärna läst den här boken när jag var yngre. Så spännande för ungdomar från 9 år och uppåt

Ulrika Goude Westby

Författare: Ulrika Goude Westby
ISBN: 9789176344064