Ted Stridh

En hissnande resa

Ted Stridh Ammi Thoresson

En hissnande resa

Linnéa ska till mammas nya lägenhet, dit mamma flyttat med sin nya kille. Det är en lägenhet långt bort med väldigt många trappor. Hon bestämmer...

427 i lager

Linnéa ska till mammas nya lägenhet, dit mamma flyttat med sin nya kille. Det är en lägenhet långt bort med väldigt många trappor. Hon bestämmer sig för att ta hissen. Hon ska precis trycka på 4:an när en kille i hennes ålder rusar in, han ska till 3:an. De börjar åka, men plötsligt rasslar hissen till och stannar. Det blir alldeles mörkt. De sitter fast mellan två våningar och kan inte ta sig ut.

Vad ska de göra nu? Och vem är det som smyger omkring i hisschaktet?

En hissnande resa är en vardagsnära bok om att utmana sina rädslor. Kanske kan något som känns läskigt bli till en spännande lek?

Författare: Ted Stridh
Illustratör: Ammi Thoresson
ISBN: 9789176347676

Provläsning: En hissnande resa
Passar åldern: 6-9

50

Vikt 0.224 kg

4 recensioner av En hissnande resa

1. Ann Fagerberg Embretsen

En hissnande resa är ett mellanting mellan bilderbok och kapitelbok med illustrationer på varje uppslag. Den handlar om rädslor och att läskiga saker kan bli mindre läskiga om man är tillsammans med någon annan och om att utmana sina rädslor. Linnea ska till sin mamma som har flyttat till en ny lägenhet och när hon ska ta hissen kommer även Oskar som ska hälsa på sin kusin. Hissen börjar åka men så stannar den plötsligt och barnen är fast. Oskar är rädd för mörker och när han berättar det vågar Linnea berätta om sin största rädsla. Tillsammans försöker de ropa på hjälp men i väntan på hjälp väljer de fantasin. Hissen förvandlas till en tidsmaskin och de beger sig till dinosauriernas tidsålder.
    Många barn kan säkert känna igen sig i oron över att fastna i en hiss eller att vara rädd för något och boken visar att det är bra att utmana sina rädslor för ju mer man undviker dem desto läskigare blir det ofta. Boken får även med samtycke på ett hörn på ett självklart sätt när Oskar frågar om han får ge Linnea en kram, fint!

2. Lararehansdotter

📕 En berättelse om att våga berätta om sin rädsla, om nyvunnen vänskap, en oväntad kram och en resa i tiden.

Berättelsen och de vackra illustrationerna är i ständig samklang. Illustrationerna gömmer underfundigheter som du uppmärksammar desto mer du studerar dem. Illustrationerna är mycket vackra och går att samtala kring i vad som upplevs vara en oändlighet. Berättelsen är likaså den mycket vacker, på ett lättsamt sätt tar berättelsen upp tankar och ting från elevernas vardag. Jag rekommenderar varmt boken. 📕

3. Evelina Forsberg

Denna berättelse handlar mycket om att våga möta sina största rädslor. Det får Linnea och Oskar erfara när dom blir fast i en hiss. Oskar som dessutom är mörkrädd verkar tycka att det är mer otäckt än Linnea. Dom börjar prata med varandra för att lära känna varandra och för att få tiden att gå. Dom berättar om sina egna rädslor. En fin bok med härliga och fantasifulla bilder

4. Marias bokhylla

Linnéa åker till mammas nya lägenhet för första gången. Där ska hon få ett eget rum och det ska väl bli lite spännande. Men det riktiga äventyret händer när hon bestämmer sig för att ta hissen istället för trapporna. Precis innan hissen ska åka upp hoppar Oskar in. Han ska hälsa på sin kusin och gillar inte att gå i trappor. När hissen så fastnar, finner de tröst hos varandra och med fantasins hjälp blir hissen snarare en tidsmaskin som tar dem till andra spännande tider.

En hissnande resa är Ted Stridhs debutbok. Ett äventyr som riktar sig till barn i läsåldern 6–9-åringar och låter Oskar och Linnéa prata om känslor, att fantisera tillsammans, att vara rädda och modiga om vartannat och visa hur man kan vara starka tillsammans. Bokens 48 sidor har minst en liten och fantasifull illustration av Ammi Thoresson på varje uppslag och det bryter av på ett väldigt bra sätt.

Det jag gillar med den här boken är att den nämner två väldigt vanliga rädslor; hundar och mörker, och att den visar att det är okej för alla att vara rädda för något oavsett vilket kön man har. Jag tycker också om att det, i och med den oväntade kramförfrågan av Oskar mot slutet, kommer in lite samtycke på ett hörn utan att göras någon stor sak av det. Jag gillar också att det finns vuxna med, men att de inte alls är det viktiga i berättelsen. Här är det Oskar, Linnéa och deras fantasi (och lite även leonbergern Frasse) som får den största platsen och jag tycker om hur de får det här läskiga till att bli en styrka. Och hur fint och respektfullt de pratar om varandras rädslor.

Språket är bra och passar målgruppens ålder. Textstorleken är lagom stor för den lite mer läsvane att läsa på egen hand men boken passar också som högläsningsbok.

Författare: Ted Stridh
Illustratör: Ammi Thoresson