Lin Dalén

Det kommer blod

Första barnboken om menscykeln hjälper föräldrar att ta menssnacket. Mila är den frågvisa lillasystern som vill veta allt om mens. När kommer den, och hur...

139.00 kr

154 i lager

Första barnboken om menscykeln hjälper föräldrar att ta menssnacket.

Mila är den frågvisa lillasystern som vill veta allt om mens. När kommer den, och hur mycket blod handlar det om egentligen? Går det att f­örbereda sig på något sätt? Hur ser livmodern ut? Och h­änder det något mer under en menscykel? Milas systrar svarar tålmodigt på hennes frågor och tillsammans undersöker de allt som har med menscykeln att göra.

Vill du också lära dig hur kroppen fungerar under menscykeln? Grattis! Då håller du rätt bok i din hand.

Detta är en informativ kapitelbok om mens för barn från cirka nio år (och uppåt). Även tjuvläsande storasyskon och högläsande föräldrar kommer förmodligen att lära sig någonting som de inte visste att de inte visste. Här kan du läsa allt om mens, menscykeln, livmodern och snippan för att kunna förbereda ditt barn på kroppens utveckling i tid.

”Det har inte alltid varit självklart att prata med sina barn om mens, en kroppsfunktion som hälften av befolkningen har. Detta gör att många föräldrar saknar redskapen att prata med sina barn om mens och menscykeln på ett naturligt sätt. Om du känner dig obekväm av frågor kring mens så märker barnet det. Risken är då att barnet tolkar detta som att mens är någonting att skämmas för. Men att läsa en bok tillsammans kan vara mycket lättare. Den här boken är en hjälp, inte bara för barnen, utan även för föräldrarna”, säger Lin Dalén. ”Att få kunskap om sin egen kropp och dess funktioner är en grundläggande mänsklig rättighet och något som främjar/ökar människors lika värde och jämlikhet mellan könen. Alla barn och ungdomar har rätt att växa upp utan skamkänslor kring kroppens helt naturliga funktioner.”

” … boken förmedlar på ett fint sätt att mens är något naturligt och att ingen ska behöva känna skamkänslor kring kroppens naturliga funktioner. Texten är kompletterad med författarens egna tecknade illustrationer, i milda pastellfärger. Längst bak finns mer fakta, förtydligande illustrationer, lästips och en ordlista med alla svåra ord.” Lektör Carola Forslund, BTJ-häfte 6:2022

Pressmaterial omslagsbild: Det kommer blod
Lin Dalén

Författare: Lin Dalén
ISBN: 9789176343739

Hårda pärmar med 80 sidor

Provläsning: Det kommer blod
Passar åldern: 9–12 år

Vikt 0.22 kg

4 recensioner av Det kommer blod

1. Bokfrun

En perfekt bok för min yngsta dotter att läsa. För i den här boken har Mila redan ställt alla frågor om mens och allt som hör till. Det betyder att min dotter blir fullärd utan att jag gjort någonting
    Det är bra med såna här böcker för barn tycker jag som är vuxen. Jag tror barn gillar det, de är intressant/spännande och lite fnissigt och dessutom behöver de själva inte ställa (i deras värld) pinsamma frågor!
    Boken borde stå i ett skolbibliotek, lättåtkomlig.
    Tror dottern kommer att uppskatta boken. Hon har redan önskat sig en fest den dagen hon får mens

Rekommenderar den.

2. Bokfrun

En perfekt bok för min yngsta dotter att läsa. För i den här boken har Mila redan ställt alla frågor om mens och allt som hör till. Det betyder att min dotter blir fullärd utan att jag gjort någonting.
    Tror dottern kommer att uppskatta boken. Hon har redan önskat sig en fest den dagen hon får mens.

Rekommenderar den.
    Finns att hitta på Adlibris, Bokus och ja ni vet, såna ställen man hittar böcker på.

3. Marias bokhylla

Det här är en bok för den som har frågor om vad mensen är, och vad som händer i kroppen. Med illustrationer och den härliga skönlitterära berättelsen om Mila och hennes systrar väver Lin Dalén in fakta som liksom bara kommer med på köpet. Vi lär oss om slem, ägg, hormoner, menscykel och hur mycket blod som egentligen kommer under mensen. Och varför. Dessutom får vi med oss hur stor en klitoris är och en ordlista på slutet av boken.

Språket är bra och åldersanpassat men inte för mycket. Jag tycker också att faktan är bra anpassad för åldern och lätt kan hjälpa till för att förstå sin egen (och andras) kropp. Lin Dalén har gjort en bok som borde finnas i alla skolor och användas i sexualkunskapen. I alla fall är den toppen till varje skolbibliotek. För tänk alla de personer som inte har sådana bra storasystrar som Mila har, som har alla svar på varför det händer.

4. Lararehansdotter

.
    📕 En riktigt bra bok om mens. Boken börjar med berättelsen om Mila, Lisa och Hind. Lisa och Hind har fått sin mens och Mila har många nyfikna frågor. Frågor som jag själv tror att elever kan ha. Milas frågor går som en röd tråd genom berättelsen och jag tycker särskilt mycket om att hennes systrar förklarar på ett elevnära språk. De ord som kan vara nya förklaras i boken ordlista. Boken innehåller även ett avsnitt med vad som är bra att tänka på i samband med mens och innehåller tydliga bilder för att förklara menscykeln.
    Boken passar bra i samband med arbete om kroppen men även som högläsningsbok utanför ett arbetsområde.
    Jag skulle rekommendera att läsa boken i årskurs 3 och uppåt. 📕

📕 ”Det kommer blod” av Lin Dalén är en informativ kapitelbok om mens och kroppens utveckling.
    Mila är den frågvisa lillasystern som vill veta allt om mens. När kommer den, och hur mycket blod handlar det om egentligen? Går det att förbereda sig på något sätt? Hur ser livmodern ut? Och händer det något mer under en menscykel? Milas äldre systrar svarar tålmodigt på hennes frågor och tillsammans undersöker de allt som har med menscykeln att göra.”

Lin Dalén

Författare: Lin Dalén
ISBN: 9789176343739