Elin Lindholm Ellen Odlöw

Det är jag som är Ester

Briljant! tycker BTJ som ger boken högsta betyg. ”På ett befriande chosefritt sätt skriver Elin Lindholm, pedagog, kulturstipendiat och läsivrare, föredömligt om något så svårt...

129.00 kr

202 i lager

Briljant! tycker BTJ som ger boken högsta betyg.

”På ett befriande chosefritt sätt skriver Elin Lindholm, pedagog, kulturstipendiat och läsivrare, föredömligt om något så svårt som barn och cancer. Berättelsen utgår helt från berättarjaget Esters perspektiv, väl barnförankrat, humoristiskt och trovärdigt. Vi får en ömsint och lättsam inblick i vården. Vi påminns om att man alltid är så mycket mer än sin sjukdom, att barnets källa till oro kan skilja sig från den vuxnes och att ett vardagsliv alltid pågår parallellt, oavsett livsbetingelser. […] Innehållet i Det är jag som är Ester förmedlar värme och klokskap som berör och engagerar. I fin samklang fångar, återspeglar och förstärker illustrationerna av Ellen Odlöw texten. […] En fin bilderbok som förhoppningsvis når många läsare, både barn och vuxna!” – Lektör Maria Nestorzon, BTJ-häfte 2022:1

Det är jag som är Ester. Jag är precis som alla andra. Kanske att jag är lite, lite bättre. För jag kan stå på huvudet i flera minuter och så kan jag slicka mig inne i näsborre­n. Det kan inte alla. Fast mamma säger att det blir snor på tungan när jag gör det. Så jag slickar bara när ingen ser. Ja, just det! Så har jag leukemi också. Det är en sjukdom. Men annars är jag precis som alla andra.

Pressmaterial omslagsbild: 9789176343180
Elin Lindholm, Ellen Odlöw

Författare: Elin Lindholm
Illustratör: Ellen Odlöw
ISBN: 9789176343180

Hårdinbunden med 40 sidor

Provläsning: Det är jag som är Ester
Passar åldern: 3–6 år

Vikt 0.30 kg

1 recension av Det är jag som är Ester

1. ’@karinaskerinforfattare

Det är jag som är Ester är en fin, humoristisk och fartfylld bilderbok om att allvarligt sjuka barn är så mycket mer än sin sjukdom. Illustrationerna är fantastiskt fina i ljusa fartfyllda illustrationer som stämmer överens med texten. Esters alla olika känslor beskrivs fint och trovärdigt i både text och bild. Jag uppskattar att sjukdomen ligger lite i bakgrunden och att vi får lära känna barnet Ester och inte sjukdomen. Boken riktar sig till ålderskategorin 3-6 år, jag rekommenderar den till barn mellan fyra och åtta år. Boktips till förskolor, skolor och barnfamiljer!

Elin Lindholm, Ellen Odlöw

Författare: Elin Lindholm
Illustratör: Ellen Odlöw