Jonas Olsson

Björn rider

Jonas Olsson

Björn rider

Björn och Ling vill prova att rida häst. De åker till en ridskola. Där finns massor av fina ridhästar! Men först måste de lära sig...

830 i lager

Björn och Ling vill prova att rida häst. De åker till en ridskola. Där finns massor av fina ridhästar! Men först måste de lära sig reglerna, mocka och ta på sig hjälmen … Sedan är det dags för ridtur! Om de vågar …

Efter att illustrerat över 40 barnböcker har Jonas Olsson nu börjat skriva egna. Björn rider är första boken i en planerad serie. Jonas började som serietecknare och har jobbat med bland annat 91:an och Hälge. Han har även publicerat sina egna serier i bland annat Uti vår hage, Herman Hedning, Pondus med flera.

”Bra!” tycker BTJ.
”[…] Bilderna är skickligt utförda och väl genomarbetade. De lockande bilderna är detaljerade med mycket att fästa blicken på […] Sammanfattningsvis bjuder Björn rider på en kort stunds trevlig läsning med innehållsrika bilder […].” Lektör Gunnar Åberg, BTJ-häfte nr 8, 2023

Författare: Jonas Olsson
Illustratör: Jonas Olsson
ISBN: 9789176347942

Provläsning: Björn rider

32

Vikt 0.227 kg

4 recensioner av Björn rider

1. @karinaskerinforfattare

Jag har läst Björn rider med text och bild av Jonas Olsson, boken är utgiven av Idus förlag 2023. Kompisarna Björn och Ling tittar på ridsport på tv. Det ser roligt ut och de bestämmer sig för att prova på att rida. Nästa dag åker de till en ridskola där de får lära sig regler och att mocka, allt är lätt som en plätt. Men när det är dags för Björn att rida så känner han sig plötsligt osäker på om han vågar … Björn rider är en rar och charmig berättelse om två vänner som vill prova på något nytt. Om att se fram emot något som inte riktigt blir som man tänkt sig, men att det ändå kan bli bra. Jag tycker att boken är fin och jag uppskattar att det inte är så mycket text, många barn orkar inte lyssna på långa böcker. Illustrationerna är söta, mjuka och jättefina! Det här blir en perfekt bok att läsa för barnen på min förskola! Boktips till barn i ålderskategorin 3–6 år!

2. Marie Eggimann

En björn och en anka bestämmer sig för att börja på ridskola och om hur det går får man läsa om i denna bok. Illustrationerna är så gulliga och söta. Jag hoppas verkligen Jonas Olsson gör en serie av Björn och Ling(ankans namn) för jag vill ha mer. Mitt barnbarn gillade den, fick läsa den tre gånger, det är väl ändå bästa betyget.

3. Linda

Detta är första boken i en planerad serie och vilken bra start det blev. Detta är en väldigt charmig berättelse om två vänner som vill testa något nytt.
    En fin bok med lite text vilket är perfekt för de mindre barnen som kanske har lite svårt att sitta still och lyssna längre stunder. Bilderna är otroligt gulliga och lekfulla.
    En perfekt bok till de mindre barnen!

4. Marias bokhylla

Sexåringarna tycker: Sexåringarna är främst överförtjusta i illustrationerna och vill läsa den här boken så fort de ser omslaget eftersom både Björn och hästen är så otroligt gulliga. De tycker att både Björn och Ling är modiga som vill prova något nytt, särskilt när de ser hur stora hästarna är. Varje gång Björn säger ”Lätt som en plätt!” skrattar de glatt, särskilt när det har varit något som kanske inte varit så lätt. När slutet kommer skrattar de också, men förstår precis varför det blir så, och tycker att det ibland kan räcka med att man börjar försöka, så kanske man vågar mer nästa gång.

Åttaåringen tycker: Åttaåringen tycker nog att han egentligen är lite för stor för den här boken, men när vi börjar läsa kommer han smygande ändå. Mycket av det beror på Björns klämkäcka ”Lätt som en plätt!” och på att systrarna piper så förtjust över illustrationerna. Han har förståelse för att man kanske inte vågar allting, men tycker att det är modigt att försöka. Men han skulle minsann inte vara rädd för någon häst, det skulle han inte.

Mamman tycker: Björn rider är en söt berättelse med ännu sötare illustrationer. Björn vil prova att rida så han och Ling åker till en ridskola där de får lära sig reglerna för att vara runt en häst, och sedan också mocka. Ling är nervös från början, medan Björn verkar självsäker ända tills det kommer till kritan. Ett bra sätt att prata om saker som kan kännas jobbiga, att det är bra att våga försöka men att det också är modigt att tala om att man inte vill eller vågar just den här gången. Men också en fantastisk bok för att bara skratta och uppleva för att den är rolig.

Textmängden fungerar bra för målgruppens ålder, med text på ena sidan och helsidesillustration på den andra. Illustrationerna är som redan skrivet väldigt söta och knyter ihop berättelsen väldigt bra. Speciellt roligt att Jonas Olsson är serietecknare och har arbetat med sådana serier som Pondus och Uti vår hage, som inte alls är så bulliga och gulliga som karaktärerna i den här boken.

”Bra!” tycker BTJ.

Författare: Jonas Olsson
Illustratör: Jonas Olsson